Sunday, July 10, 2011

serangan si jelita membunuh dan mencederakan ramai orang



BOGOTA - paling kurang dua orang terbunuh dan 70 orang lagi cedera pada Sabtu apabila pemberontak sayap kiri FARC menyerang sebuah pasar tempatan di kota Toribio di Colombia baratdaya.
"Itu adalah serangan ganas oleh FARC terhadap orang-orang Toribio," Kata Carlos Banguero, penduduk tempatan kepada berita AFP. "Tampaknya mereka telah menggunakan sebuah bom kereta yang dimuat dengan 100 kilogram bahan letupan dan meletupkannya di pusat kota, di pasar itu," ia menambahkan. Ketika itu orang ramai di pasar kerana urusan membeli belah.
Menurut Banguero, itu adalah serangan ketiga oleh kelompok pemberontak sayap kiri Pasukan Bersenjata Revolusioner Colombia di kota tersebut tahun ini.
Serangan di Toribio itu, yang memiliki penduduk 26,000 orang, mulai pada sekitar pukul 10 waktu setempat dan berlanjut meluas ke beberapa desa yang berdekatan.
Beberapa rumah di Toribio hampir hancur sepenuhnya. Helikopter-helikopter tentera terbang di atas daerah itu untuk berusaha menolong mereka yang cedera. "Ini sangat sukar," kata seorang wanita.
"Serangan-serangan itu telah mengorbankan secara keseluruhan 41 orang dan melukai 600 orang yang lain," katanya.
FARC, dibentuk pada 1964, adalah kelompok gerilyawan utama di negara itu dan sekarang ini memiliki sekitar 8,000 petempur, menurut beberapa pejabat dari Kementerian Pertahanan.
Sumber Kompas.com

No comments:

Post a Comment