Tuesday, September 27, 2011

Pahlawan Gay Dari England Adalah Lady Gaga



Gistink.Info - Penyanyi Lady Gaga masuk pencalonan 'Hero of the Year'. Pencalonan tersebut diberikan oleh salah satu kelompok pembela hak gay di England, Stonewall.

Stonewall setiap tahunnya memang menggelar acara penghargaan. Pada tahun ke-6 ini, Stonewall Awards akan diadakan di V&A, London, 3 November mendatang.

Dikutip dari Suite 101, Gaga masuk nominasi kerana dianggap ikut berperanan dalam meningkatkan kualiti  hidup komuniti lesbian, gay, biseksual, dan transgender. Selain Gaga, siapapun yang berkontribusi memperjuangkan kesamaan hak untuk komuniti tersebut juga berhak dinominasikan.

"Mereka yang masuk nominasi adalah orang-orang yang memberikan dampak positif pada kehidupan lesbian, gay dan biseksual di England dalam 12 bulan terakhir," ujar juru cakap dari Stonewall.

Nominasi lainnya dari acara penghargaan itu adalah 'Entertainer of the Year'. Mereka yang masuk nominasi tersebut di antaranya, aktor Christopher Plummer yang memerankan gay dalam 'Beginners', bintang pop Jessie J dan bintang reality show Harry Debridge, aktris Jane Hazlegrove yang memerankan lesbian di Casualty dan Matt Smith pemeran gay di Christopher and His Kind.

sumber

No comments:

Post a Comment