Friday, February 10, 2012

Parah ! Inilah yang Terjadi Jika Menyuntikan Insulin ke Tempat yang Sama Setiap Hari- Tumbuh benjolan seperti payudara

posted by indah.com at 10 Feb 2012

Seorang lelaki berusia 55 tahun dengan diabetes tipe 1 membuat para doktor terkejut setelah ia memperlihatkan dua buah benjolan yang menggantung di bawah pusatnya.

Pesakit yang diketahui berasal dari Afrika Selatan tersebut telah diperintahkan untuk menyuntikkan insulin ke dua bidang perutnya untuk mengontrol tingkat gula darahnya.
insulin
Akibat menyuntikkan Insulin pada tempat yang sama selama bertahun-tahun, perut pasien ini tumbuh dua benjolan
Namun, ia tidak menyedari bahawa ia harus mengganti tempat suntikan di berbagai bahagian tubuh kerana hormon insulin mendorong pembentukan lemak lembut dalam lapisan kulit. Akibatnya, dua buah benjolan tumbuh di perutnya yang dikenal sebagai lipohipertrofi.

Kes ringan seperti lipohipertrofi sering dijumpai, namun pesakit ini memiliki kes yang parah kerana ia tidak mengubah tempat injeksi selama tiga dekade.
“Kami adalah kelompok dari lima doktor senior dengan pengalaman bertahun-tahun, namun diantara kami belum pernah melihat kes seperti ini sebelumnya. Kami merasa perlu mempublikasikan gambar ini dalam jurnal kerana itu seperti kes ekstrim.” tutur Dr Stan Landau, dari Pusat Diabetes dan Endokrinologi di Joannesburg kepada Dailymail.

Dr Landau mengatakan bahawa sang pasien terus menyuntikkan insulin dalam perutnya kerana mengira benjolan tersebut normal bagi pengguna insulin.
“Dia telah melihat orang lain dengan kondisi yang sama, tetapi dengan benjolan yang lebih kecil. Sayangnya benjolan tersebut tidak pernah diperiksa meskipun ia tidak merasa sakit,” jelasnya.
sumber:Manado today

No comments:

Post a Comment