Friday, April 13, 2012

Blogger Indonesia Dituntut Oleh Facebook Kerana Themes Blognya Yang mirip tampilan facebook.


Themes Yang mirip tampilan facebook.

Seorang blogger Indonesia yang bernama Ainun Nazieb menghadapi masalah dengan raksasa penguasa jejaring sosial Facebook. Perusahaan tersebut melayangkan surat tuntutan terhadap Nazieb.

Apa masalahnya?
Surat tuntutan ini bermula ketika Nazieb membuat blog peribadi yang beralamat di nazieb.com dan membuat tema blog bernama 'Smells Like Facebook' yang mirip dengan tampilan Facebook versi pertama.
Berawal dari untuk membuat tema blog peribadi yang mirip tampilan Facebook, akhirnya ada beberapa teman yang meminta dia menyediakannya sebagai tema yang boleh dipakai oleh orang banyak kerana dinilai menarik.

"Jujur saya tidak berniat mencari keuntungan, kerana saat itu saya hanya berniat share saja," tutur Nazieb, ketika dihubungi okezone.

Tema blog tersebut memang sudah distop untuk dimuat dari blog peribadinya, namun peredarannya belum tentu berhenti. Orang lain masih mungkin boleh melakukan share melalui blog mereka.



Upaya yang sedang dilakukan Nazeib saat ini ialah berbincang dengan kuasa hukumnya yang disediakan oleh pimpinan perusahaan di mana dia bekerja sekarang. Bersama kuasa hukumnya dia akan memenuhi panggilan pihak Facebook Indonesia untuk mengetahui apa yang sebenarnya dituntut pihak Facebook.

Apa yang dilakukan Ainun Nazieb memang lebih dari sebuah kreatifiviti biasa. Memanfaatkan ilmu untuk sebuah karya memang sangat diharapkan ada di setiap individu generasi penerus bangsa, namun sebaiknya memperhatikan juga karya orang lain. Jangan sampai menimbulkan masalah yang lebih besar kerana masalah hak cipta.

Kiranya kejadian ini menjadi pelajaran bagi kita yang bergelut di dunia digital, khususnya sebagai blogger atau web desainer / developer. Karya orang wajib untuk dihargai. Kebiasaan buruk yang sering dilakukan beberapa blogger adalah menghapus credit / copyrigth yang biasanya terletak di footer setiap template.
borakkosong

No comments:

Post a Comment