Thursday, April 5, 2012

Salah MengeramTelur, Ayam Ini Beranakan Itik

foto

Ibu ayam yang membesarkan anak-anak itik

TEMPO.CO , London - Mereka mungkin tidak terlihat seperti ibu mereka atau bersuara seperti dia, tapi hal ini terlihat tak mengusik kebersamaan mereka.

Hilda, ayam yang salah mengeram di atas telur itik, kini menjadi ibu lima ekor anak itik India. "Sejak mereka muncul dari cangkangnya satu per satu, dia sudah menunjukkan rasa sayangnya," kata Philip Palmer, petani pemilik hewan-hewan ini. Hilda, katanya, tidak tampak terganggu sama sekali ketika anak-anak itik itu mengiringinya kemanapun ia pergi.

Masalah, katanya, muncul ketika anak-anaknya mulai belajar berenang, ujar Palmer. Hilda, yang tentu saja tak boleh berenang, tampak cemas di tepi kolam.

Palmer, yang mengelola tanah pertanian di Poole, Dorset, England, menceritakan Hilda sebagai ibu yang penuh cinta. "Ia hampir tidak meninggalkan telur itik itu sampai mereka menetas setelah 28 hari," katanya.

Bagi Palmer, Hilda memberi banyak "pelajaran". "Ini sangat mengejutkan, tetapi indah. Dia telah terbukti sangat mampu untuk menyatukan mereka," katanya. "Anak itik yang tidak menyedari bahawa ibu mereka adalah ayam betina dan Hilda juga sama sekali tidak menyedari bahawa anak-anaknya sebenarnya adalah itik, bukan ayam."

TRIP B | DAILY MAIL

No comments:

Post a Comment