Monday, April 2, 2012

Sepasang Remaja Afghanistan Disiram Asid Hingga Maut Hanya Kerana Mereka Sepasang Kekasih

posted by indah.com on 2 April 2012

Seorang gadis berusia 12 tahun dan remaja lelaki berusia 15 tahun maut dalam satu serangan asid, hanya kerana mereka berteman.

Mayat kedua remaja malang ini ditemui di gurun pada Jumaat (30/03), yang terletak di Wilayah Ghazni, Afghanistan Selatan dengan keadaan mengerikan. Dimana wajah kedua remaja itu hancur kerana terkena cairan asam.
Jenazah kedua remaja ini berada di rumah sakit setempat. Namun malangnya, menurut AFP tidak ada keluarga yang datang untuk menguruskan kedua jenazah tersebut.


Orang yang menemui mayat tersebut mengatakan bahawa keduanya mungkin dibunuh kerana menjadi kekasih.
Dailymail menulis, bahawa Afghanistan masih memiliki sikap yang sangat konservatif terhadap perempuan dan siapa saja yang menentang tatanan tradisional berakibat seperti ini. Wanita di situ tidak dibolehkan bekerja dan tidak boleh meninggalkan rumah tanpa pengawalan laki-laki.


Sementara itu, beberapa hari lalu seorang gadis penari Pakistan, yang wajahnya cacat oleh serangan asid 10 tahun yang lalu memutuskan untuk bunuh diri.
Fakhra Younus (33), melompat dari bangunan di Roma, 12 tahun setelah serangan asid yang menurutnya telah membuat dia nampak seperti bukan manusia lagi.

Ketika serangan terjadi pada Mei 2000 lalu , bekas suaminya yaitu Bilal Khar, dituduh memasuki rumah ibunya dan menuangkan asid ke wajah Younus ketika ia tidur.

No comments:

Post a Comment