Sunday, June 10, 2012

Derita BN tambah parah - Ahli Parlimen Tuaran DAN Beaufort Keluar BN Sertai PKR Hari Ini?

10 Jun 2012

 



Lajim Ukin, ketua perang UMNO yang berpengaruh di selatan pedalaman Sabah, dikatakan hampir "pasti" meninggalkan Umno tetapi ura-ura parti untuk menyertai Barisan Rakyat Sabah (SPF) tidak benar dan hanya sebagai khabar angin, tetapi PKR.

Maklumat dalaman dipercayai mendakwa bahawa ahli Majlis Tertinggi Umno dan Ahli Parlimen Beaufort sedang bersedia untuk keluar Jun 10 dan bahawa pemimpin de facto gabungan Pakatan Rakyat Anwar Ibrahim sendiri akan terbang ke Sabah hari ini untuk menerima skor bukan sahaja Lajim tetapi juga selain dari Umno Sabah dan pemimpin United Pasokmomogun Kadazandusun Murut Organisation (UPKO).

Anwar dijangka tiba di Kota Kinabalu jam 1.40 petang ini dari Kuala Lumpur.

Antara yang nama-nama yang disebut di sini dan di Beaufort serta di Labuan timbalan presiden Wilfred Bumburing (gambar atas), bekas menteri timbalan ketua ketika itu Parti Bersatu Sabah (PBS) kerajaan, Amir Kahar Datu Mustapha, bekas timbalan menteri persekutuan, Yahya Lampong, dan Ketua Pegawai Eksekutif milik kerajaan negeri, Suria Capital, Ibrahim Menudin.

UPKO pada 16 Mac menafikan Wilfred Bumburing keluar dan menyertai PKR tetapi hari ini hampir pasti ia menjadi kenyataan.

Bumburing, yang merupakan Ahli Parlimen Tuaran, sejurus selepas pilihan raya umum pada 2008 yang dikaitkan dengan kegagalan untuk mendapatkan beberapa Ahli Parlimen dari parti pemerintah ke dalam PKR untuk memberi majoriti mudah di Parlimen dan dengan itu 16 Sept, 2008 Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan persekutuan.

Jika peralihan ini berlaku, pada 10 Jun, ia akan menambah dua Ahli Parlimen di berada di kem pembangkang.

Sementara itu, kehadiran Anwar Ibrahim juga akan menguatkan spekulasi bahawa PKR juga sedang mengintai untuk bertanding di kerusi parlimen Labuan.

Semalam, Lajim, yang adalah juga yang Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, akan menyebabkan kekacauan dalam kalangan Umno apabila beliau melancarkan serangan ke atas orang nombor 2 di Sabah, Salleh Said Keruak, atas tuntutannya bahawa itu perjanjian 20 perkara diberikan Sabah pada tahun 1963 kununnya adalah tidak lagi sah kerana ia telah dimasukkan ke dalam Perjanjian Malaysia dan Perlembagaan Persekutuan.

Lajim memberikan Salleh, yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri, 10 hari untuk memohon maaf kepada rakyat Sabah untuk mengisytiharkan pembatalan perjanjian tersebut.

Pengguguran Lajim oleh UMNO

Lajim juga telah dipetik oleh akhbar-akhbar tempatan sebagai berkata bahawa dia mungkin menganjurkan demonstrasi rakyat untuk menyokong hak-hak Sabah pada hari Perdana Menteri Najib Altantuya datang sekali lagi ke Sabah pada 9 Jun untuk Pesta Kaamatan negara dan perayaan Gawai di Keningau.

Masa serangannya terhadap Salleh Said adalah juga ketara diberikan bahawa hanya minggu lepas semasa lawatan di Sandakan, beliau menafikan beliau berhenti dan Umno melanda pada mereka yang ingin melihat karier akhir beliau dalam politik ".

Orang dalaman, bagaimanapun, mendakwa pada masa itu bahawa manakala Lajim tidak berminat untuk meninggalkan Umno, ia kini kes Umno meninggalkan Lajim di belakang.

"Terdapat perbezaan. Apa 'Janang Gayuh' saya (pemimpin penting dalam Bisaya) berkata memang betul, "kata seorang penyokong bersemangat Lajim.

Pemimpin Umno berkata nada yang keras secara tiba-tiba Lajim boleh mempunyai sesuatu untuk dilakukan dengan isyarat penurapan bahawa dia adalah antara mereka yang akan digugurkan oleh Umno.

"Ya, kami juga telah mendengar khabar angin segar bahawa Lajim (gambar bawah) dan beberapa yang

lain tidak lama lagi akan menyertai PKR," kata pemimpin Umno negeri kanan ketika dihubungi hari ini.

Orang lain yang disebut sebagai lompat parti mungkin kepada PKR pada 10 Jun adalah bekas ketua menteri Osu Sukam dan bekas Menteri Pembangunan Tanah dan Koperasi, Kasitah Gaddam.

Anwar, Najib menarik Sabah

Sementara itu, seorang pemimpin PKR Sabah, yang bercakap mengenai hal ini, berkata Anwar pada awalnya telah dijadualkan untuk pergi ke Sandakan semasa lawatan beliau ke Sabah.

Walau bagaimanapun, perkembangan terbaru ini juga dapat melihat beliau di Kota Kinabalu manakala Najib Altantuya di bandar menekankan pentingnya 25 kerusi parlimen Sabah untuk kedua-dua BN dan Pakatan Rakyat.Pada masa lalu, Umno, terutamanya Dr Mahathir Mohamad, telah menolak 25 kerusi di Sabah ini sebagai tidak penting kerana ia menguasai majoriti besar 165 kerusi di semenanjung.

Tetapi tsunami yang belum pernah berlaku oleh pembangkang dalam pilihan raya umum 2008 telah mengubah persamaan politik di negara ini, yang memaksa parti pemerintah untuk datang memikat di Sabah dan Sarawak.Dengan hanya enam tempat duduk atau sebagainya membezakan kedua-dua kuasa politik di Semenanjung, sesiapa yang memenangi kepercayaan Ahli Parlimen Sabah dan Sarawak boleh membentuk kerajaan seterusnya.

Pemerhati berpendapat bahawa banyak Sabah dan Ahli Parlimen Sarawak akan dibuka untuk melompat kapal lari dari perjuangan sia-sia.

Umno berwaspada semaksima mungkin dan banyak nama yang dikaitkan dengan usaha 16 September Anwar pada 2008, termasuk Lajim dan Bumburing, kemungkinan besar tidak akan dicalonkan semula untuk kerusi masing-masing kali ini.

Walaupun ramai lebih suka tidak menonjolkan diri jika tidak dicalonkan semula, beberapa pemimpin BN yang masih berpengaruh percaya mereka masih boleh menang dan bersemangat untuk membuktikan mata dan membuat perbezaan dalam persamaan politik nasional.

Pemerhati politik berkata Lajim dan Bumburing milik kepada kumpulan ini dan penilaian mereka dapat membuktikan betul, berdasarkan sokongan padu kedua-dua lelaki itu yang diterima pada pilihan raya lalu di Beaufort dan Tuaran masing-masing.

Lajim masih satu faktor

Ramai pemerhati percaya Lajim, yang merupakan seorang Bisaya Dusun, masih boleh menang lumayan di kawasan pilihan raya negeri Klias majoriti Bisaya di bawah mana-mana tiket sekalipun.

Adalah amat sukar untuk mengalahkan Lajim sama ada di kerusi Beaufort sekarang jika dia memilih untuk mengekalkan kerusi Parlimen.

Kerusi Beaufort kini sedang diintai oleh Menteri Luar Anifah Aman, Ahli Parlimen Kimanis, yang juga adik kepada Ketua Menteri Musa Aman.

Walau bagaimanapun, laluan Bumburing, di Tuaran atau walaupun di kawasan pilihan raya negeri Tamparuli mewakili tidak boleh menjadi secara lancar, seperti yang Parti Reformasi Negeri (STAR) di bawah Jeffrey Kitingan adalah sekarang juga 1 kuasa untuk akan dikira dengan di sana dan juga di hampir semua kawasan Kadazandusun.

Hari ini 10 Jun, setakat sebagai petanda, menurut sumber, adalah penting kerana ia adalah nombor kegemaran Lajim itu dan akan bermakna bahawa Najib Altantuya, yang dilaporkan suka yang nombor 11, akan membaca laporan tentang hasrat Lajim meninggalkan BN pada 11 Jun, 1 satu petanda buruk kepada parti reput itu sendiri.

No comments:

Post a Comment