Tuesday, November 6, 2012

Selangor dipuji kerana bina rumah mampu milik

Harakahdaily   6 Nov 2012

Ikram puji Selangor bina rumah mampu milik

 
KUALA LUMPUR: Usaha Kerajaan Negeri Selangor membantu golongan berpendapatan rendah dan sederhana untuk memiliki rumah kediaman mampu milik wajar dipuji.

Yang Dipertua Ikram Selangor, Prof Madya Hasanuddin Mohd Yunus berkata, ini di dalam keadaan harga pasaran dan nilai rumah kediaman di Negeri Selangor secara purata meningkat pada kadar 7 peratus setiap tahun.

“Inisiatif dan komitmen sebegini sepatutnya dicontohi oleh kerajaan-kerajaan negeri yang lain,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Justeru, kata beliau pihaknya mengalu-alukan kenyataan Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan negeri, Iskandar  Abdul Samad di mana sebanyak 6,470 unit rumah kos rendah yang berharga di bawah RM42,000 berjaya disiapkan sejak mengambilalih pemerintahan pada 2008 sehingga tahun ini.

Beliau juga menambah bahawa jumlah tersebut tidak termasuk sebanyak 12,481 unit yang sedang dalam proses pembinaan dan sejumlah 9,990 unit lagi telah diluluskan untuk pembinaan oleh pihak berkuasa tempatan di pelbagai daerah dalam negeri Selangor.

Ini bermakna sejumlah 28,941 unit rumah kos rendah telah, sedang dan akan disediakan untuk manfaat golongan berpendapatan rendah di Negeri Selangor.

Di samping itu, bagi rumah kos sederhana berharga RM100,000 ke bawah pula, sejumlah 3,925 unit  telah dapat disiapkan manakala 1,682 unit pula dalam proses pembinaan atau sedang dalam proses mendapatkan kelulusan.

“Sehubungan dengan isu kenaikan harga rumah kediaman yang keterlaluan yang berlaku, sebahagian besarnya disebabkan oleh aktiviti spekulasi, maka Pertubuhan IKRAM Malaysia Negeri Selangor dengan ini mencadangkan langkah-langkah berikut bagi membendung masalah tersebut,” ujar Hasanuddin lagi.

Katanya, setiap pembeli rumah kos rendah dan sederhana dibenarkan membeli rumah hanya sekali bagi setiap 5 tahun.

Di sampung itu, ujar beliau mewujudkan mekanisma dari aspek undang-undang bagi menghalang penjualan rumah kos rendah dan sederhana yang dimiliki kurang daripada 5 tahun.

Tambahnya lagi, selain peranan kerajaan negeri membangunkan rumah kos rendah dan sederhana sedia ada, kerajaan negeri juga perlu menggalakkan pemaju perumahan bagi membina lebih banyak rumah jenis itu dengan memberikan insentif seperti pelepasan cukai dan merendahkan kadar premium tanah kepada pemaju perumahan yang terlibat dalam membina rumahjenis sedemikian.

Selain itu, ujarnya proses memohon kemudahan pembiayaan membeli rumah secara Islam dipermudahkan bagi menggalakkan lebih ramai golongan berpendapatan rendah dan sederhana mampu membeli dan memiliki rumah.

“Mewujudkan skim sewa beli bagi golongan berpendapatan rendah yang membenarkan golongan ini menyewa pada awalnya dan kemudian diberi opsyen untuk membeli unit yang disewa selepas 5 tahun,” katanya lagi.

No comments:

Post a Comment