Saturday, April 13, 2013

NGO Islam seru tolak budaya politik lucah

Harakahdaily 

Hazayani Zakaria, 12 Apr 2013
KUALA LUMPUR: Pertubuhan-pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Islam utama di Malaysia menolak keras amalan politik lucah sebagai kempen Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU 13).

Perkara tersebut termasuk dalam empat saranan utama kepada umat Islam bagi menghadapi PRU 13 secara bersih dan beretika.

Selain politik lucah, gabungan tersebut turut menyeru mana-mana parti politik dan masyarakat menolak budaya politik fitnah, amalan politik samseng dan amalan politik rasuah dan peras ugut.

Menurut Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Amidi Abdul Manan PRU kali ini bakal menyaksikan persaingan sengit di antara parti-parti politik yang bertanding sehingga menimbulkan kempen yang tidak sewajarnya.

"Kami menggesa umat Islam untuk menolak sama sekali amalan politik lucah yang cuba dijadikan alat untuk mendulang populariti siyasi dalam jangka pendek.

"Kami memandang berat amalan mencipta video, mempertontonkan bahan-bahan tersebut serta melakukan pertuduhan zina (ke atas seseorang) sewenang-wenangnya di khalayak ramai," katanya pada sidang media di pejabat Abim dekat sini hari ini.

Sementara itu, setiausaha Pertubuhan Ikram Malaysia Zaid Kamaruddin berkata, parti-parti politik, pemimpin masyarakat, alim ulama, intelektual, pengamal media seharusnya mendidik masyarakat ke arah akhlak yang baik, bukan menyebarkan perkara-perkara negatif untuk kepentingan masing-masing.

"Seharusnya rakyat ditampilkan dengan pilihan politik secara sihat berupa manifesto serta hujah-hujah politik yang rasional serta memenuhi tuntutan asasi rakyat.

"Umat Islam perlu mengetengahkan pendirian ini agar hak mereka selaku rakyat tidak dikesampingkan dengan pembodohan berupa fitnah yang tidak mempunyai apa-apa signifikasi terhadap kehidupan mereka, sebaliknya membawa kerosakan kepada masyarakat," katanya.

Turut bersama pada sidang media tersebut ialah Pengerusi Persatuan Ulamak Malaysia Cawangan Wilayah Persekutuan, Dr Fauzi Zakaria, Pengerusi Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (Wadah), Dr Abdul Halim El-Muhamady, Pengerusi Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), Ahmad Fahmi Mohd Samudin dan beberapa wakil NGO Islam yang lain.

Abim turut mengedarkan buku bertajuk 'Qazaf - Menjawab Fitnah' yang merupakan himpunan makalah Sheikh Dr Yusuf Al Qaradhawi, Dr Taha Jabir Al-Awani, Dr Wahbah Al-Zuhayli, dan beberapa tokoh lain.

No comments:

Post a Comment