Monday, June 24, 2013

Hobi Unik, Pemuda di Afrika Selatan Selancar di Atas Keretapi

 Selancar di atas kereta (Foto: Oddity Central) 
 Selancar di atas kereta (Foto: Oddity Central)
SOWETO – Tidak ada laut di Johannesburg, Afrika Selatan (Afsel), sehingga para pemuda miskin dari kota Soweto menantang bahaya dengan melakukan berselancar di atas keretapi yang sedang bergerak laju.

Hobi berbahaya ini telah merenggut banyak nyawa setiap tahunnya di Afsel. Pemerintah setempat pun berusaha mencegah agar aksi nekat ini boleh berkurang.

Seperti dilansir Oddity Central, Sabtu (22/6/2013), Afrika Selatan dianggap sebagai tempat kelahiran selancar keretapi, hobi ekstrim ini telah dimulai sejak 1980 silam.

Berselancar di atas keretapi ini dilakukan ketika keretapi sedang berjalan cepat, kemudian mereka berjoget-joget dengan gaya yang unik dan melompat-lompat seperti layaknya seorang pemeran pengganti .

Hobi aneh ini menjadi popular di Soweto, kerana pemuda di sana tidak mendapatkan kesempatan pendidikan dan pekerjaan yang layak, sehingga mereka melakukan aksi ekstrim ini untuk menjadi popular.

Sebelum mereka berselancar di keretapi biasanya para pemuda itu meminum alkohol dan  ubat-ubatan. Para pemuda itu melompat-lompat di atas keretapi tanpa berfikir dua kali tentang nyawa mereka.

Ramai dari mereka yang jatuh atau tersengat elektrik, tapi hobi ekstrim ini masih banyak peminatnya di Afsel. (faj)
Okezone

No comments:

Post a Comment