Saturday, July 20, 2013

Anjing ini hampir mati kerana telan bola golf


  19 Julai 2013
Foto: Daily Record
 Foto: Daily Record
NUNEATON - Seekor anjing peliharaan ini bersikap tidak seperti biasanya setelah menelan tiga buah bola golf. Kejadian ini hampir meragut nyawanya 

Sang pemilik, Louise Powis, terkejut ketika tiba-tiba anjing peliharaan yang dia beri nama Azar ini kehilangan berat badan dan sakit parah.

Anjing  jenis Doberman ini diperiksa menggunakan sinar rontgen dan hasilnya didapati anjing malang ini telah melahap tiga buah bola golf.

Dua buah bola telah pindah dari perut Azar sampai ke usus kecilnya, sehingga membuat ususnya berisiko pecah dan mengalami peradangan fatal pada lapisan perutnya.

Nyawa hewan peliharaan berusia enam tahun ini sangat kritikal. Pihak medis mengambil langkah pembedahan  untuk membuang ketiga bola golf tersebut.

"Kondisi Azar sangat buruk ketika dia datang kesini dan hampir  tidak boleh berdiri, tapi tidak ada yang tahu penyebab penyakitnya,” ujar Doktor spesialis  hewan, Kath Vandamme, seperti dikutip dari Daily Record, Jumaat (19/7/2013).

"Kami memeriksakan Azar dengan menggunakan sinar rontgen dan ketika saya melihatnya saya tidak boleh percaya. Ada tiga buah bola golf bersarang diperutnya. Kemudian kami mengambil langkah operasi untuk mengambil ketiga bola itu,” tambahnya.

Powis mengatakan bahawa kondisi Azar sudah mulai pulih setelah operasi di rumah sakit hewan peliharaan di Coventry.

"Hal ini sangat membimbangkan dan anak-anak juga takut akan kondisi Azar. Untungnya semuanya berjalan dengan baik dan hanya beberapa minggu kondisi Azar sudah membaik dan kembali sihat seperti dulu,’ ungkap Powis.

Powis juga menambahkan bahawa seluruh anggota keluarga masih bingung tentang di mana hewan peliharaan mereka menemukan bola-bola itu.

"Kami fikir Azar menemukannya di lapangan dekat rumah di mana ia biasanya bermain tapi kami juga tidak yakin. Saya sangat berterima kasih kepada tim doktor yang telah menyelamatkan nyawanya,” tambah ibu dari tiga anak itu. (faj)

No comments:

Post a Comment