Wednesday, July 17, 2013

Keji :Lagi-lagi! pemerkosaan di India, 8 lelaki ditangkap

17 Jul 2013
 
New Delhi - Kes pemerkosaan kembali terjadi di India dan kali ini menimpa empat anak perempuan yang masih duduk di bangku sekolah. Delapan lelaki yang terlibat pemerkosaan ini telah ditangkap oleh Polis India.

Dikutip dari  Asia One, Rabu  17/7//2013 , sekumpulan lelaki tersebut menceroboh masuk ke dalam asrama mangsa korban di wilayah Pakur, yang rata-rata masih berusia 12-14 tahun. Dengan bersenjatakan pisau, mereka menculik anak-anak perempuan ini pada  14/7  malam waktu setempat.

Polis  setempat memberitahu, semua mangsa kemudian dibawa ke sebuah hutan di wilayah Jharkhand, kemudian terjadilah tindak penganiayaan dan pemerkosaan ini.

"Kami telah melakukan penangkapan terhadap para pelaku dan kini sedang menyiasat delapan tersangka dalam kes ini," Kata Inspektor Polis  YS Ramesh.

"Anak-anak ini terkejut dan ketakutan setelah insiden ini," tambahnya.

Dalam kes ini, Pengetua Sekolah dan guru yang juga tinggal di kompleks asrama yang sama dikurung dan dikunci para pelaku dalam ruangan masing-masing. Para pelaku memasuki asrama yang dihuni pelajar perempuan dan menculik empat pelajar di antaranya.

Hasil pemeriksaan kesihatan terhadap para korban menunjukkan bahawa anak-anak tersebut memang telah diperkosa oleh  pelaku-pelaku tersebut.

Kes ini menambah panjang daftar kes pemerkosaan yang terjadi di India. Semenjak kes pemerkosaan maut yang membunuh seorang mahasiswi India pada Desember 2012 lalu, protes massa berlangsung di sejumlah wilayah India, bahkan hingga ke negara lain.

Pemerintah India   didesak untuk memberlakukan hukum yang lebih berat bagi para pelaku pemerkosaan dan kekerasan terhadap wanita. Sejak beberapa waktu lalu, parlimen India telah meluluskan undang-undang yang mengenakan hukuman lebih berat bagi tindak pidana tersebut, termasuk hukuman minimum bagi pelaku pemerkosaan yang diperberat dua kali ganda hingga 20 tahun penjara.
 

No comments:

Post a Comment