Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak menghalang mana-mana exco kerajaan Selangor yang mahu mengisytihar seluruh harta mereka walaupun ia dirasakan tidak sesuai.

"Kami tidak akan menyekat mana-mana individu yang mahu menghebahkan kepada awam keseluruhan harta yang diperolehi sebelum dan selepas menjawat jawatan walaupun ia  mungkin tidak sesuai untuk dilakukan," katanya dalam satu kenyataan petang ini.

Khalid sebelum ini mengumumkan semua exco hanya dikehendaki mengumumkan harta yang diperolehi selepas dilantik ke jawatan masing-masing.

Menurutnya, exco negeri tidak perlu mengumumkan harta mereka yang dikumpul sebelum lantikan kerana faktor keselamatan.

Pengumuman itu bagaimana pun ditempelak Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang menyifatkannya sebagai alasan sama yang digunakan BN untuk tidak mengisytihar harta mereka.

"Kita menghargai keprihatinan saudara Lim Guan Eng dan DAP berkenaan isu ketelusan yang melibatkan pengisytiharan harta anggota exco kerajaan Selangor," kata Khalid.

Bagaimanapun tegasnya, perisytiharan selepas pelantikan adalah mencukupi untuk mengelakkan salah guna kuasa dalam pembelian aset.

"Amalan ini memadai bagi memastikan tiada exco manyalagunakan kuasa sehingga menimbulkan percanggahan kepentingan dalam mana-mana transaksi pembelian atau penjualan harta itu," ujarnya.