Wednesday, July 10, 2013

Osama Pernah Disaman Polis Pakistan

Selasa 9 Julai 2013 
 
Osama Pernah Ditilang Polisi Pakistan
Fox News
Osama bin Laden dan Ayman al-Zawahri
TRIBUNNEWS.COM, ISLAMABAD — Satu laporan terbaru mengungkapkan, pengasas Al Qaeda, Osama bin Laden, ternyata pernah ditangkap polis  Pakistan kerana memandu laju, sembilan tahun sebelum persembunyiannya di Abottabad, Pakistan, terlacak Amerika Syerikat.

Ketika itu, Osama—yang dituding AS menjadi dalang serangan 11 September 2001—sedang pulang ke kediaman mereka setelah mengunjungi sebuah pasar di Swat, Pakistan.

Ketika itulah polis  menghentikan kereta yang dipandu Osama kerana memandu terlalu laju.
Namun, salah seorang pengawal Osama "dengan cepat menyelesaikan masalah" dan kereta itu langsung melanjutkan perjalanannya.

Fakta baru ini terungkap dalam satu laporan Pemerintah Pakistan yang mengadakan penyiasatan untuk menjawab pertanyaan mengenai cara Osama boleh hidup dengan tenang tanpa terdeteksi begitu lama di Pakistan.

Hasil penyiasatan itu mengungkapkan bahawa "keteledoran dan inkompetensi ditemukan di hampir semua level pemerintahan". Laporan itu juga menudingahli politik , tentera, dan intelijen ikut menunjang kelalaian aparat pemerintahan ini.

Laporan yang diperoleh Al Jazeera itu menjelaskan, sebenarnya rumah bertembok tinggi dengan kawat berduri di atasnya bukan merupakan pemandangan normal di kota Abottabad.
Dengan demikian, laporan itu melukiskan, bahawa inkompetensi anggota keselamatan pemerintah dan keamanan Pakistan berada dalam level yang mengherankan jika tak ingin disebut tidak masuk akal.

Osama diketahui bersembunyi di Abottabad selama enam tahun, menghindari kejaran pasukan Amerika Syarikat sambil terus mengendalikan pertempuran di Afganistan.

Ternyata, selama tinggal di Abottabad, Osama selalu mengenakan topi koboi ketika berjalan-jalan untuk menghindari dirinya dikenali.

Laporan setebal 336 halaman yang disusun berdasarkan keterangan lebih dari 200 orang saksi   itu juga menegaskan bahawa AS tidak memberitahukan rancangan  menyerbu  kediaman Osama di Abottabad kepada Pemerintah Pakistan.

AS sengaja merahsiakan rapat-rapat rencana itu kerana khuatir seseorang akan memberitahukan rancangan itu kepada Osama, meski laporan itu menegaskan bahawa tidak ditemukan bukti bahawa anggota keselamatan Pakistan membantu Osama bersembunyi. (Sky News)Tribunnews

No comments:

Post a Comment