Wednesday, July 24, 2013

Protes , pelajar lelaki di England Pakai skirt ke sekolah


Bocah yang protes dengan kenakan rok (Foto: Mirror)  
Pelajar yang protes dengan kenakan skirt (Foto: Mirror)
 
CARDIFF – Sekelompok pelajar laki-laki di Inggeris memakai skirt ke sekolah. Aksi para pemuda ini sebagai protes atas aturan tidak boleh memakai seluar pendek di sekolah meskipun Inggeris sedang dilanda gelombang panas.

Salah seorang pemuda bernama Tyrone Evelyn, mengatakan bahawa dia dan teman-temanya akan terus berkempen untuk perubahan di Whitchurch High School di Cardiff, England.

“Ini hanya kerana cuaca yang sangat panas. Kami tidak ingin menjadi kepanasan dan terganggu,” ujar Evelyn, seperti dikutip Mirror, Sabtu (20/7/2013).

"Perempuan boleh memakai rok, jadi saya tidak melihat mengapa kita tidak boleh memakai seluar pendek. Ini adalah protes yang wajar,” tambah remaja berusia 15 tahun ini.

Tyrone dan teman-temannya memakai seluar panjang ke sekolah dengan skirt disimpan di dalam beg. Mereka kemudian ke toilet dan mengganti pakaian mereka, setelah itu kembali ke koridor sekolah sambil bernyanyi, "kami ingin memakai seluar pendek".

Aksi protes ini bukan yang pertama kali dilakukan, sebelumnya para masinis keretapi di Sweden melakukan protes pada kebijakan yang melarang seluar pendek dengan memakai skirt ketika bekerja pada Jun  silam.
(faj)
sumber:okezone 

No comments:

Post a Comment