Wednesday, July 17, 2013

Sedar dari pengsan lelaki ini tiba-tiba fasih Bahasa Sweden

Michael Boatwright (Foto: AP) 
 Michael Boatwright (Foto: AP)
CALIFORNIA – Seorang lelakid dari Florida, Amerika Syarikat  , hanya boleh berbahasa Sweden setelah dia terbangun di sebuah motel di California, AS. Sebelumnya lelaki itu diketahui pingsan.

Michael Boatwright, mengalami amnesia yang unik. Sebabnya dia lupa semua tentang dirinya dan hanya boleh berbahasa Swedia.

Lelaki berusia 61 tahun itu ditemukan tak sedarkan diri di kamarnya di Motel 6 di Palm Springs, California, AS. Tetapi, ketika tersedar sudah berada di rumah sakit, dia tidak tahu di mana atau siapa dirinya.

Boatwright, hanya menyebut dirinya hanya sebagai Johan Ek sambil menggunakan bahasa Sweden. Doktor awalnya bingung pada kondisi yang dialami Boatwright, tapi setelah didiagnosa pesara tentera ini mengalami Transient Global Amnesia (TGA).

Kondisi langka ini dapat memicu hilangnya memori jangka pendek, sehingga Boatwright tidak mampu menjelaskan apa yang dilakukannya di California.

Dia hanya ingat sedang menonton turnamen tenis di Coachella Valley. Gejala lain yang dapat dialami orang yang berusia 56-75 ini adalah tiba-tiba dan tidak dirancang ingin memiliki identiti baru.

Seperti diketahui, Boatwright memang memiliki hubungan panjang dengan negara Swedsen setelah dia berkunjung ke sana pada 1980 silam dan sempat menetap pada tahun 2003.

"Kadang-kadang itu membuat saya benar-benar sedih dan kadang-kadang hanya membuat saya marah terhadap situasi ini. Saya tidak tahu siapa pun, saya tidak mengenali siapa pun,” ujar Boatwright, seperti dikutip Metro, Rabu (17/7/2013). (faj)

 
sumber:okezone

No comments:

Post a Comment