Monday, July 22, 2013

Wanita India Jadi Ibu Tertua di Dunia

 
22 Jul 2013

Usia di atas 35 tahun saja sudah rawan untuk hamil dan melahirkan, namun wanita asal India ini hamil dan melahirkan di usia menginjak 70 tahun. Rajo Devi Lohan, hamil dan melahirkan puteri cantiknya Naveen saat usia 69 tahun. Usia yang sudah tua dan sangat rawan untuk hamil dan melahirkan. Devi melahirkan melalui program IVF yang terbilang kontroversial, bahkan hampir meninggal dunia kerana komplikasi usai melahirkan anaknya, Naveen.

Naveen adalah anak pertama Devi. Devi kesulitan memiliki anak sehingga dirinya memutuskan untuk menggunakan teknologi IVF. IVF adalah proses reproduksi dengan bantuan teknologi yang melibatkan pembuahan sel telur di luar tubuh manusia. Ketika Devi memutuskan untuk hamil Naveen, hampir semua kerabat dan doktor menentangnya. Namun kegigihannya untuk memiliki anak  tidak terpatahkan.
Naveen mencium Ibundanya | (c) dailymail 
Naveen mencium Ibundanya | (c) dailymail
Lima tahun setelah dia melahirkan, wanita 74 tahun itu menyatakan kelahiran Naveen justru membuat dia kuat dan membantu hidupnya bertahan lebih lama. Devi masih sihat bahkan boleh mengurus Naveen sendiri tanpa bantuan orang lain. "Satu-satunya alasan saya masih hidup terlepas dari penyakit saya adalah Naveen. Dia adalah hadiah dari Tuhan buat saya, dan sampai dia menikah saya tidak boleh meninggal," ujar Devi dengan mata berkaca-kaca.

Devi memang telah mempertaruhkan segalanya demi memiliki anak. Suami Devi menikah lagi agar memiliki anak. Walau mereka tinggal bersama dengan rukun namun jauh di lubuk hati Devi, dirinya ingin memberikan anak untuk suami tercintanya. Di saat hari kelahiran Naveen, ramai orang mempertanyakan apakah secara moral tepat bagi seorang pesara memiliki anak lantaran proses itu sangat merugikan kesihatannya. Devi tetap saja bekerja dan merawat Naveen seorang diri. Hal inilah yang sempat membuat kondisi Devi sakit parah bahkan hampir meninggal dunia.
Potret Devi dan Naveen | (c) dailymail 
Potret Devi dan Naveen | (c) dailymail
Kini di usianya yang sudah 3/4 abad, Devi sedar bahawa dirinya sudah dekat dengan kematian. Devi sudah siap dan berkata bahawa Naveen tidak akan menderita walau dirinya pergi. "Naveen tidak perlu khuatir akan masa depannya. Dia memiliki ibu lain, Umi, paman, kerabat dan bapaknya yang akan merawat dia," ucapnya, dikutip dari merdeka.com. Kini gadis lucu itu sudah bersekolah dan bangga bahawa ibunya sudah berjuang keras demi memilikinya. Cinta seorang ibu memang kekuatan terbesar dalam hidup manusia, ladies.
sumber: Vemale.com

No comments:

Post a Comment

Post a Comment