Sunday, October 6, 2013

Banduan ini akan jadi jutawan

Tribunnews.com, Brisbane — Stesyen-stesyen televisyen Australia sedang bersaing untuk mendapatkan hak penyiaran   pengalaman Schapelle Leigh Corby di penjara di Bali, Indonesia. Banduan dadah ini diperkirakan boleh mendulang tiga juta dollar. 

Dikutip dari news.com.au, Jumaat (4/10/2013), seorang agen superstar, Sean Anderson, mengaku sedang buat tawaran bayaran termahal dalam sejarah pertelevisian Australia bagi Corby. Diperkirakan pada Disember 2013, Corby (34) akan bebas dari penjara, meski menuai banyak kecaman dan kritikan.

Keluarga Corby dilaporkan sedang mempertimbangkan berbagai pilihan dan belum mengambil keputusan. Anderson bertutur pada News Corp bahawa Corby yang telah menarik perhatian publik Australia sejak 2004 ketika dijatuhi hukuman 20 tahun penjara kerana penyelundupan 4.2 kilogram ganja ke Bali masih dianggap punya nilai berita tinggi.

Walaupun Mercedes, saudara perempuan Corby, dan ibunya sudah sering mendapat bayaran untuk sesi wawancara dengan majalah, cerita dari mulut Corby sendiri dianggap masih tetap menarik. “Banyak pertanyaan yang masih belum terjawab dan tak seorang pun tahu apa yang dialami Corby,” tutur Anderson. 

Tergantung syarat pembebasan Corby
“Banyak intrik, dan kalau dia boleh berbicara, maka ini boleh menjadi wawancara eksklusif yang bersambung selama dua atau tiga malam. Ini adalah drama televisyen yang akan mendorong semua orang untuk menonton. Apa yang sebenarnya terjadi dengan dadah yang dibawanya, pengalamannya di penjara, apa yang dialami seseorang yang meringkuk begitu lama di penjara," papar Anderson.

Namun, bayaran untuk wawancara masih tergantung pada syarat pembebasan bersyarat Corby. Boleh jadi, pembebasan bersyarat tersebut memasukkan larangan berbicara tentang masa penahanan yang dijalaninya, keputusan mahkamah, maupun kondisinya selama dipenjara.

“Masih banyak tantangan yang menghadang, tetapi bila hal ini boleh diatasi akan menjadi kesempatan baik bagi Corby untuk membuka diri dan bernegosiasi tentang bayarannya," imbuh Anderson. Selama ini rekod bayaran tertinggi untuk wawancara televisyen adalah 2.6 juta dollar Australia.

Rekof bayaran tertinggi itu diberikan kepada Brant Webb dan Todd Russel, dua pelombong Beaconsfield. Mereka berdua bercerita tentang pengalaman selama 14 hari berada satu kilometer di kedalaman perut bumi, setelah gempa bumi mengguncang kawasan lombong di utara Tasmania pada 25 April 2006.
Napi Ini Kaya Raya dari Honor Wawancara di Televisi
perthnow.com.au
schapelle corby

Gambar hiasan

No comments:

Post a Comment