Sepasang suami
isteri berusia dalam 30-an bersama anak kecil mereka menanti dengan
sabar di Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK), dengan harapan
mereka akan mendapat jawapan kepada masalah kewangan yang menyebabkan
mereka tidak lena tidur sejak beberapa bulan lalu.
Johan, yang bekerja dalam bidang IT dan Diana (bukan nama sebenar
mereka) mengambil keputusan untuk hadir di pusat kaunseling AKPK di
Kuala Lumpur selepas mendapati diri mereka berada dalam kemelut hutang
yang serius.
Dengan dua anak yang perlu ditanggung, keadaan mereka semakin mendesak
apabila bank mula menarik semula kemudahan pinjaman mereka dan pasangan
itu menyedari bahawa mereka tidak akan dapat membayar hutang mereka
dengan gaji bulanan Johan sebanyak RM2 ,000.
"Kami mempunyai dua pinjaman kereta dan hutang kad kredit yang melebihi
RM20,000. Setiap bulan, kami memerlukan lebih RM1,500 untuk dibayar
kepada bank yang ternyata berada di luar kemampuan kami, " katanya.
Diana berhenti kerja awal tahun lalu untuk meneruskan pelajarannya.
Mereka menyangka boleh bergantung dengan pendapatan Johan tetapi
pemotongan subsidi minyak September lalu memberi kesan yang cukup besar
kepada mereka.
Mereka mendakwa pemotongan subsidi minyak mempunyai kesan domino.
"Barang keperluan rumah turut naik. Kami tidak mampu bertahan. Kami
berpindah ke rumah ibu bapa untuk menjimatkan kos tetapi ia tidak banyak
membantu," kata Johan kepada The Malaysian Insider.
Kebimbangan mereka berterusan dan beban hutang yang meningkat juga menambah tekanan kepada hubungan pasangan itu.
"Kami selalu bergaduh mengenai wang dan ia menjejaskan perkahwinan
kami. Ia menjadi punca utama mengapa kami mengambil keputusan datang ke
sini. Kami benar-benar memerlukan bantuan," kata Diana.
Johan dan Diana adalah sebahagian daripada kumpulan yang semakin
meningkat, mencari bantuan daripada AKPK, anak syarikat kepada Bank
Negara, yang ditubuhkan pada 2006 untuk "memastikan daya tahan sektor
isi rumah dengan menyediakan saluran bagi peminjam untuk mendapatkan
nasihat dan bantuan dalam menguruskan kewangan dan hutang mereka".
Sehingga Disember 2013, kira-kira suku juta atau 248,491 orang memohon
kaunseling daripada agensi dan daripada jumlah itu, 100,871 mengikuti
Program Pengurusan Hutang (PPH).
Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Koid Swee Lian, berkata di bawah PPH
kedudukan kewangan semasa mereka akan dipantau untuk membangunkan sebuah
"pelan pembayaran balik hutang" dengan kerjasama pemberi kredit.
"Kebanyakan mereka yang datang kepada kami adalah individu berhutang
dengan perancangan kewangan yang lemah, jahil dan kekurangan disiplin
kewangan. Terdapat juga yang terjejas oleh kenaikan kos hidup,” katanya.
Statistik AKPK mendedahkan kebanyakan “pelanggan”' mereka mempunyai
gabungan pinjaman dan hutang kad kredit yang tidak dapat dibayar balik.
"Bagi yang layak mengikuti program PPH, kami membantu berunding dengan
pemberi kredit mereka untuk menyusun dan menjadual semula hutang
mereka," katanya sambil menekankan bahawa perkhidmatan AKPK adalah
percuma.
"Pelanggan juga perlu menandatangani surat komitmen untuk memastikan mereka serius untuk menjayakannya,” katanya.
Sehingga Disember tahun lalu, seramai 4,645 orang berjaya lulus
daripada PPH dengan jumlah RM182.5 juta hutang berjaya diselesaikan.
Dengan kos hidup yang semakin meningkat berikutan kenaikan harga
petrol, gula, tarif elektrik dan kenaikan tol yang akan berlaku serta
pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan tahun depan, Koid menjangka
akan berlaku peningkatan kes AKPK.
"Kita boleh melihat bahawa pengguna lebih berhemat dalam perbelanjaan berikutan kenaikan kos sara hidup.
"Walaupun ada kemungkinan peningkatan pelanggan yang datang ke pejabat
kami, saya percaya sebilangan besar akan datang untuk mendapatkan
kaunseling kewangan," katanya.
Terdapat juga permintaan mendadak dalam bilangan pelanggan yang datang
ke 10 pusat AKPK di seluruh negara selepas musim perayaan, Koid berkata,
dan ia menunjukkan bahawa ramai cenderung membelanjakan wang di luar
kemampuan mereka semasa musim perayaan ini.
Putrajaya mendedahkan bahawa 60 rakyat Malaysia diisytiharkan bankrap
setiap hari tahun lalu terutama mereka yang berusia antara 35 hingga 44
tahun. Angka itu meningkat daripada 53 orang pada tahun sebelumnya.
Menurut Bank Negara, sehingga April tahun lalu, rakyat Malaysia
mengambil sejumlah RM316.3 bilion pinjaman perumahan, RM145 bilion
pinjaman kereta, RM55.8 bilion pinjaman peribadi dan RM32.3 bilion
pinjaman kad kredit.
No comments:
Post a Comment