Tuesday, January 21, 2014

Mulia betul. Seorang Doktor Berpenampilan Seperti Gelandangan Untuk Bantu Orang Miskin

 20 Januari 2014

 
(c) odditycentral.com
Vemale.com - Kemewahan dan kekayaan biasanya menjadi gambaran seseorang yang bekerja sebagai doktor. Namun, beda dengan doktor yang satu ini  ialah hatinya sungguh mulia.

Adalah Dr. Jim Withers, seorang doktor dari Pittsburgh. Sudah 20 tahun kebelakangan, beliau mendedikasikan hidupnya untuk sesama yang tak memiliki rumah tempat tinggal. Dilansir dari odditycentral.com, beliau dikenal sebagai 'Doktor Jalanan', kerana selalu berpakaian seperti tuna wisma dan keluar pada malam hari untuk memberikan perawatan perubatan untuk kaum papa kedana.

Dokter Jim dan Mike (c) odditycentral.com 
Doktor Jim dan Mike (c) odditycentral.com
Luar biasa.. Sejak tahun 1992 silam, sebanyak 1,200 orang berhasil merasakan betapa mulia hati Dokkor Jim. Bersama Mike Sallows, seorang rakannya yang juga mantan tuna wisma, mereka berdua berkeliling membawa ransel yang berisi bahan makanan maupun ubat-ubatan. Berdua menyusuri malam, menemukan siapa saja yang memerlukan bantuan mereka.
Kepeduliannya akan sesama yang memerlukan patut diacungi jempol. Rasa hiba melihat para tuna wisma yang sakit dan kerap kedinginan yang mendasari beliau melakukan kegiatan mulia ini.

Betapa mulia hati beliau ya Ladies? Kita doakan saja akan semakin banyak Doktor Jim Doktor Jim lain yang lebih peduli pada sesama, yang juga lebih membuka hati akan penderitaan sesama :)

No comments:

Post a Comment