Sunday, January 12, 2014

Orang mati hidup kembali dan lari dari bilik mayat


Paul Mutora
Living dead: Paul Mutora (Picture: KTN/YouTube)

KENYA - Rumah sakit di Kenya menjadi heboh. Seorang lelaki yang telah disahkan meninggal dan disimpan di ruang penyimpanan jenazah, hidup kembali  setelah sehari berada di bilik mayat. Lelaki tersebut kemudian lari dari ruang penyimpanan jenazah.

Ketika ini pihak berkuasa Kenya telah melakukan penyiasatan untuk mengungkap bagaimana lelaki itu boleh hidup lagi dan lari dari kamar mayat.
Petugas kamar jenazah di rumah sakit Naivasha terkejut dan melarikan diri ketika melihat sesosok mayat bergerak dan terlihat bernafas.
Lelaki itu bernama Paul Mutora. Dia dinyatakan meninggal oleh doktor rumah sakit setelah bunuh diri dengan meminum insektisida, Rabu 8 Januari waktu setempat.

Ketua perubatan setempat mengatakan, lelaki itu kemudian diubati menggunanakan ubat untuk memperlambat detak jantung. Mungkin telah terjadi kesalahan pemberian pernyataan meninggal kepadamangsa .
"Ini mungkin membingungkan tenaga perubatan, tapi mangsa berhasil diselamatkan sebelum dia dibalsem," kata Dr Joseph Mburu, pengawas bertugas RSUD Naivasha, dikutip oleh surat khabar Kenya, Standard.

Menurut akhbar itu, ayah Mutora dan keluarga lainnya mengunjungi bilik  mayat pada Khamis (09/01/2014) pagi untuk melihat jenazah anaknya lalu kembali ke rumah untuk mulai mengatur pemakaman.
"Tapi di petang hari kami diberitahu, dia masih hidup dan kami terkejut," kata sang ayah.

Saksi   mengatakan, ketika terdengar suara dari dalam ruang mayat, para jururawat di rumah sakit tersebut heboh. "Petugas kamar mayat dan pekerja berlari sambil berteriak." Ketika ini Mutora sudah pulih di rumah sakit tersebut yang berjarak 90 km dari Nairobi ibukota Kenya.

 

No comments:

Post a Comment