Saturday, January 18, 2014

Tandas awam di Mall dijadikan 'Rumah Pelacuran'

18 Jan 2014
 
 AFP
Hong Kong - Polis Hong Kong berhasil membongkar rahsia rumah pelacuran unik. Rumah pelacuran ini merupakan tandas awam yang diubahsuai di sebuah pusat perbelanjaan setempat.

Dalam serbuan, polis  menemui ramai wanita pekerja seks yang berasal dari daratan China di rumah  tersebut. Setiap bilik yang merupakan satu bilik tandas terdapat seorang pekerja seks.

Rumah pelacuran unik ini terdapat di sebuah mall yang tidak begitu ramai di Daerah Yuen Long, China. Tidak banyak kios dan lapak yang digunakan di mall tersebut. Tandas awam tersebut hanya berukuran 14 meter persegi dan terletak di tingkat dua pusat perbelanjaan tersebut.

"Saya rasa ini merupakan yang pertama kalinya polis  menemui  tandas awam yang diubahsuai menjadi rumah pelacuran," ujar Inspektur Law Kwok-hoi kepada media setempat, South China Morning Post dan dilapor AFP, Jumaat (17/1/2014).

Semuanya ada tujuh rumah pelacuran yang ditemukan di dalam mall tersebut. Beberapa sebenarnya merupakan kios atau kaveling pejabat yang kosong. Setiap pengunjung mall harus memberikan kode rahasia sebelum diizinkan masuk ke dalam.

"Penyiasatan awal menunjukkan adanya sekitar 100 pelanggan yang mengunjungi tujuh rumah pelacuran tersebut setiap harinya," terang Law.

Setiap pelanggan yang menggunakan jasa pekerja seks dikenakan biaya masing-masing sebesar 250 dolar Hong Kong  . South China Morning Post melaporkan bahawa rumah pelacuran tersebut sudah beroperasi selama 10 bulan terakhir.

Dalam keterangannya, Polis Hong Kong menyatakan pihaknya menangkap 51 wanita dan 35 lelaki yang berusia antara 17-72 tahun dalam operasi serbuan yang dilakukan selama 2 hari, sejak Selasa (14/1) lalu. Serbuan  juga dilakukan di sebanyak 20 lokasi lainnya. Dalam penggerebekan tersebut, polis  juga berhasil mendapatkan sebilah pisau dan dadah jenis ketamine.

Pelacuran sebenarnya tidak melanggar hukum di Hong Kong. Namun meminta dan meraup pendapatan dari para pelaku pelacuran merupakan kesalahan. Mereka yang ditangkap dalam kes ini akan dijerat pasal pelanggaran permit tinggal, pemerasan dan kepemilikan dadah ilegal. detikNews

No comments:

Post a Comment