Saturday, March 22, 2014

Objek Mengapung Penemuan China Berjarak 120 Km dari Objek Penemuan Australia

22 Mac 2014  
 
Foto satelit objek terapung yang ditangkap China (CCTV/Straits Times)
Beijing - Foto objek mengapung tertangkap satelit China yang dipercayai terkait pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370, dirilis. Ternyata objek mengapung tersebut berada di perairan yang sama dengan objek penemuan Australia.

Foto yang dirilis oleh televisyen nasional China, CCTV terlihat sedikit kasar dan kurang jelas. Hanya terlihat benda putih di tengah lautan. Tidak ada tanggal yang menunjukkan bila foto satelit tersebut diambil. Mungkin pada 18 Mac.

Kantor berita China, Xinhua, seperti dilansir AFP, Sabtu (22/3/2014), menyatakan bahawa objek mengapung tersebut ditemui pada lokasi berajak 120 kilometer dari objek penemuan Australia.

Foto dua objek yang tertangkap satelit AS pada 16 Mac baru diumumkan Australia pada 20 Mac kelmarin. Ini bererti kedua objek tersebut kemungkinan besar telah terbawa arus laut di perairan Lautan Hindi  yang kuat. Dua objek yang dilaporkan berukursan 24 meter dan 5 meter tersebut, hingga kini belum ditemukan dan belum disahkan keterkaitannya dengan MAS MH370.

Pelaksana Tugas Timbalan Menteri Pengangkutan  Malaysia Hishammuddin Huseein menyebutkan bahawa objek mengapung penemuan China tersebut diperkirakan berukuran panjang 22.5 meter dan lebar sekitar 13 meter. Otoriti China akan memberikan keterangan resmi malam ini.

No comments:

Post a Comment