Friday, April 11, 2014

Australia kata kotak hitam milik MH370

11 Apr 2014

Perth: Pasukan mencari pesawat MH370 yakin bahawa siri isyarat yang dikesan di bawah permukaan Lautan Hindi adalah datang dari kotak hitam pesawat MH370, kata Perdana Menteri Australia Tony Abbott.
Abbott berkata, kru pasukan pencari telah mengkhususkan kawasan lebih kecil sejak isyarat pertama dikesan pada Sabtu lalu.
 
“Kami telah mengecilkan kawasan pencarian dan yakin bahawa isyarat yang dikesan berpunca daripada kotak hitam MH370.

“Namun, kami juga yakin bahawa kini isyarat daripada kotak itu itu sudah semakin lenyap dan berharap akan mendapat sebanyak mungkin maklumat sebelum isyarat itu hilang sepenuhnya,” katanya kepada pemberita di Shanghai, China.
FotoAP-3C Orion RAAF terbang melepasi kapal Ocean Shield Australia ketika misi mencari MH370. FOTO Reuters

Kotak hitam itu diharapkan dapat membantu menyelesaikan misteri kehilangan MH370 sejak awal pagi 8 Mac lalu ketika dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing.

Jangka hayat bateri itu dijangka hanya mampu bertahan selama sebulan, namun gerakan mencari pesawat MH370 sudah masuk hari ke-35.

Kapal Tentera Laut Diraja Australia (RAN) Ocean Shield yang menunda pengesan ping (Towed Ping Locator/TPL) berjaya mengesan dua isyarat yang konsisten dengan ping kotak hitam di bawah permukaan Lautan Hindi pada Sabtu lalu sebelum mengesan dua lagi isyarat di kawasan sama, Selasa lalu.

“Kami yakin kami tahu kedudukan kotak hitam itu dalam lingkungan beberapa kilometer, namun keyakinan terhadap anggaran kedudukan kotak hitam itu tidak sama dengan keyakinan untuk menemui bangkai pesawat berikutan kedudukannya hampir 4 ½ kilometer di dasar laut atau mengesahkan apa sebenarnya yang terjadi pada pesawat itu,” kata Abbott.

Pesawat Tentera Udara Diraja Australia (RAAF) P-3 Orion yang menjatuhkan boya sonar ke dalam laut di mana empat isyarat itu dikesan, turut merakam satu lagi `isyarat yang berpotensi’ semalam.

Bagaimanapun, Ketua Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) Angus Houston yang mengkoordinasi gerakan mencari MH370 di barat daya Australia itu dalam kenyataannya mengesahkan isyarat itu tiada kena mengena dengan kotak hitam pesawat MH370.

Houston berkata, Ocean Shield meneruskan operasi menggunakan TPL dalam usaha mengesan isyarat terbaru membabitkan kawasan bawah permukaan laut seluas 1,300 kilometer persegi.

“Keutamaannya adalah mengutip sebanyak mungkin maklumat selagi kotak hitam masih aktif. Buat masa inif masih belum ada penemuan besar,” kata Houston dalam satu kenyataan. - Agensi/myMetro

No comments:

Post a Comment