Thursday, April 24, 2014

Ini kecantikan sebenarnya bagi suku-suku terasing sejagat

24 /4/14
Ini kecantikan sebenarnya bagi suku-suku terasing sejagat

4.
Gigi runcing

Banyak suku dunia mempertajam gigi-gigi wanita mereka sebagai lambang kecantikan. Di budaya Suku Maya, gigi tajam boleh membedakan dari kelas mana mereka berasal.

Suku Aborigin menajamkan gigi mereka untuk alasan spiritual. Roh jahat tidak akan menganggu jika perempuan mempunyai gigi tajam. Sementara di Sudan gigi tajam melindungi mereka dari binatang-binatang liar.
Ini kecantikan sebenarnya bagi suku-suku terasing sejagat

5.
Bibir lebar

 Bagi Suku Suri di Ethiopia, wanita itu makin cantik jika mempunyai bibir yang lebar dan panjang.

Ketika gadis di sana mengalami masa dewasa maka dua gigi bawah di bahagian depan mulut mereka akan dicabut. Ritual itu dilakukan dalam suatu upacara khusus sebelum bahagian bawah bibir mereka dilubangi hingga ke tepi.

Kemudian sebuah lempengan tanah liat diletakkan di lubang tadi hingga bibir bahagian bawah meregang. Seiring waktu maka bibir mereka akan semakin lebar dan panjang.

Semakin lebar lempengan tanah liat itu boleh dipasang maka semakin banyak pula lembu yang boleh diminta ayah gadis itu sebagai mas kahwin buat puterinya.

Lempengan kecil berarti mas kahwinnya adalah 40 ekor lembu dan lempengan besar 60 ekor lembu.

Namun dalam beberapa tahun kebelakangan sejumlah wanita di suku itu menolak bibir mereka dilubangi atau gigi mereka dicabut. Mereka takut trauma menjalani ritual itu.


Ini kecantikan sebenarnya bagi suku-suku terasing sejagat

2.
Lubang hidung lebar

 Suku Apatani di Negara  Arunachal Pradesh, India dianggap cantik jika mereka memperlebar hidung. Semakin lebar hidung mereka, makin terlihat luar biasa, dan banyak lelaki beratur mendapatkan cinta mereka.

Para wanita Apanti memperlebar hidung dengan lingkaran kayu yang makin bertambah waktu semakin lebar diameternya. Namun perempuan generasi masa kini makin jarang meneruskan tradisi itu.
Ini kecantikan sebenarnya bagi suku-suku terasing sejagat

1.
Telinga menjuntai

 Anting menggelantung banyak membuat telinga terjulur ke bawah menjadi tradisi kecantikan banyak suku sejagat. Suku Masai di Kenya hingga Suku Huaorani di Sungai Amazon menjadi beberapa di antara masih memegang teguh tradisi ini.

Bagi suku-suku terasing itu menaruh banyak anting di telinga boleh  menangkal (pengadang) kejahatan, meningkatkan ghairah seksual, serta semakin mempercantik kaum hawa. Semakin banyak anting mereka kenakan dan semakin menjulur telinga, semakin banyak lelaki suku itu menggilai mereka.

Ini kecantikan sebenarnya bagi suku-suku terasing sejagat

3.
Wajah tersayat

 Perempuan Suku Dinka di Sudan Selatan dianggap cantik ketika wajah mereka disayat-sayat membentuk gambar tertentu menurut kepercayaan mereka. Ini dipraktikkan banyak suku di Sudan belahan lain. Selain mempercantik, tanda di wajah ini sekaligus menjadi identiti dari suku apa mereka berasal.

Mereka biasanya disayat oleh dukun tempatan dengan menggunakan pisau telah dibakar. Jika mereka menangis atau meringis maka orang tuanya jadi terhina. Itu sebabnya tak seorang pun dari kanak-kanak Dinka mencucurkan air mata ketika  pisau menyayat wajah mereka.
 
sumber: Terima kasih Merdeka.com 

No comments:

Post a Comment