Wednesday, April 23, 2014

Pesakit Dipindahkan kerana Bau Durian

Rabu, 23 April 2014 
 
ABC Kerana baunya, beberapa negara Asia melarang membawa durian ke hotel dan pengangkutan awam.

MELBOURNE, KOOMPAS.COM - Bau durian menyebabkan evakuasi di sebuah rumah sakit di Melbourne minggu lalu. Anggota bomba dipanggil ke Mitcham Private Hospital di tengah-tengah kepanikan terjadinya kebocoran gas di salah satu bangsal pesakit.

Samantha Dodd, pemimpin rumah sakit mengatakan bahawa durian, kemungkinan merupakan pemberian kepada salah seorang pesakit sebagai oleh-oleh, telah menjadi pemicu kepanikan itu.

"Kami harus mengevakuasi 6 pesakit kami ke tempat terpisah kserana bau yang tidak boleh kami identifikasi dan awalnya tercium seperi bau gas, "katanya. "Maka, demi keselamatan kami memindahkan pesakit sementara ahli bomba menyelesaikan masalahnya."

Ketika ditanya apa pihak rumah sakit merasa dipermalukan kerana membunyikan alarm hanya kerana buah, Dodd mengatakan keselamatan pesakit selalu menjadi prioriti. "Di lingkungan rumah sakit, lebih baik selamat daripada sekedar permohonan maaf," katanya.

"Kami tidak ingin menempatkan orang dengan risiko danpasukan bomba  sangat membantu dan senang ketika kami panggil, maka kami merasa bahawa kami sudah melakukan hal yang benar," jelasnya.

Sebagaimana dilaporkan ABC Rural awal minggu ini, tidak semua durian memiliki bau yang kuat dan durian memiliki ukuran dan rasa yang berbeda-beda.
Editor : Egidius Patnistik
Sumber: ABC Australia

No comments:

Post a Comment