Wednesday, July 23, 2014

Identifikasi jenazah penumpang MH17 sangat sukar dilakukan

  Identifikasi jenazah penumpang MH17 sulit dilakukan (Foto: Reuters) 
  (Foto: Reuters)
  Identifikasi jenazah penumpang MH17 sukar dilakukan (Foto: Reuters) DONETSK - Duta Besar Inggeris untuk Ukraine Simon Smith menganggap bahawa pengenalan jenazah penumpang Malaysia Airlines MH17 akan sukar dilakukan. Menyusul jenazah yang dibawa ke Amsterdam berasal dari beberapa  negara.

“Ini adalah operasi yang sangat sukar, kita memerlukan banyak negara yang datang bersama-sama untuk menyatukan keterampilan dan kepakaran mereka,” kata Smith, seperti dikutip Sky News, Rabu (23/7/2014).

Seperti diketahui, sejumlah penumpang yang menaiki pesawat MH17 berasal dari banyak negara yakni Belanda, Australia, Indonesia, Malaysia dan beberapa negara lainnya. Sehingga dalam melakukan investigasi jenazah penumpang diperlukan para pakar forensik dari beberapa negara.

Mengingat ketika pesawat itu jatuh kondisinya hangus terbakar dan dipastikan tidak ada yang selamat dalam insiden itu.

Ketika ini, Perdana Menteri Belanda Mark Rutte dan anggota keluarga kerajaan telah bersiap menyambut jenazah penumpang MH17 yang dikirim dari Ukraine. Setidaknya sebanyak 50 keranda berisikan jenazah akan tiba di Lapangan   Terbang  Eindhoven, Amsterdam pada 23 Julai 2014.

Jenazah tersebut dikhabarkan dibawa dari Ukraine dengan menggunakan dua pesawat tentera milik Australia dan Belanda. Sementara pasukan keselamatan Ukraine sampai hari masih terus melakukan pencarian penumpang yang belum ditemui.(ang) (rhs)okezone 23/7/14

No comments:

Post a Comment