Sunday, July 13, 2014

Israel Peringatkan Penduduk Gaza Utara Pindah

 13 Julai 201 

JERUSALEM,  Tentera  Israel memperingatkan rakyat Palestin  di   Gaza utara   meninggalkan kediaman mereka. Seruan ini disampaikan demi keselamatan penduduk di wilayah tersebut.

"Malam ini kita akan mengirim pesan kepada warga Gaza utara mendesak mereka untuk meninggalkan rumah mereka demi keselamatan mereka sendiri. Ketika  ini tidak selamat  berada   dekatdengan Hamas," bunyi pernyataan tentera  Israel, Sabtu (12/7/2014) malam waktu setempat.

Peringatan itu disampaikan ketika Israel terus melancarkan serangan udara di wilayah tersebut setelah rentetan roket ditembakkan ke Tel Aviv. Setidaknya 16 orang terbunuh dalam serangan Sabtu malam, termasuk 15 orang di lingkungan Kota Gaza Tuffah.

Kelmarin, Pertubuhan  Bangsa-Bangsa (PBB) mendesak Israel dan kelompok Hamas untuk mengakhiri pertikaian mereka di Gaza. PBB juga meminta kedua pihak menghormati peraturan  undang-undang kemanusiaan antarabangsa serta menghentikan aksi-aksi yang boleh menghilangkan nyawa para korban.

Dalam deklarasi yang dicapai dengan suara bulat, 15 negara anggota Pertubuhan Keselamatan  PBB  mengimbau pihak-pihak terkait untuk kembali pada masa tenang setelah gencatan senjata November 2012.  PBB merasa sangat khuatir terhadap perlindungan dan kesejahteraan penduduk awam di kedua belah pihak.

PBB juga mengimbau Israel dan Palestin  kembali berunding untuk mencapai perjanjian perdamaian yang menyeluruh berdasarkan penyelesaian masalah.  KOMPAS.com
Editor : Laksono Hari Wiwoho
Sumber: AFP/ANTARA

1 comment:

  1. Saranan ini Israel ini sama dgn saranan dan pandangan ulama muda umno..... bhw tiada jihad di palestine.

    ReplyDelete