Monday, July 14, 2014

Lagi 3 roket ditembak dari Lebanon ke Israel

Ilustrasi lagi, 3 roket dari Lebanon serang Israel (Foto: AFP)  
Gambar hiasan lagi, 3 roket dari Lebanon serang Israel (Foto: AFP) 
  YERUSALEM - Setidaknya sekitar tiga roket kembali dilancarkan dari Lebanon ke wilayah Israel pada Sabtu, 12 Juai 2014. Dipercayai , serangan ini dilakukan oleh kelompok Hizbullah dalam tindakbalas  serangan Israel ke wilayah Gaza.

Melansir Reuters, Ahad (13/7/2014), berdasarkan pernyataan tentera Israel bahawa setidaknya dua roket yang ditembakkan dari Lebanon menghantam wilayah terbuka sebelah utara dari Nahariya. Sementara bakinya telah hancur oleh Iron dome Isarel.

Pihak tentera  menambahkan, serangan tersebut tidak menyebabkan kerosakan atau menimbulkan korban baik luka maupun meninggal sejauh ini.

Pada Jumat 11 Julai 2014 diketahui sebuah roket sebelumnya juga menghantam Israel. Diketahui roket tersebut ditembak dari Lebanon.

Mengetahui hal ini, pasukan keselamatan Lebanon segera menangkap seorang lelaki yang dipercayai sebagai pelaku pelancaran roket itu. Setelah di identifikasi, lelaki tersebut merupakan anggota dari kelompok fundamentalis Lebanon.

Kelompok pejuang  Palestin  Hamas, pun mengakui bertanggung jawab atas serangan roket yang dilancarkan dari Lebanon.

Serangan antara Israel dan Pejuang Palestin  terus memanas sampai detik ini. Korban jiwa akibat serangan itu pun mencapai 120 orang dan melukai sekira 920 lainnya terluka.(ang) (rhs)okezone

No comments:

Post a Comment