Friday, July 11, 2014

Roket dari Gaza Tembus Iron Dome dan Hantam Stesyen Minyak Israel

11/07/2014 
 
 Roket dilancarkan dari Gaza ke wilayah Israel (Reuters)
 
Yerusalem - Gempuran Israel mendapat balasan dari Gaza. Sebuah roket ditembak  oleh militan Gaza dan ditujukan ke wilayah Israel. Roket yang tampaknya lolos dari Iron Dome ini mengenai stesyen minyak di Israel hingga memicu ledakan besar dan mencederakan 3 orang.

"Berondongan roket ditembakkan ke wilayah Ashdod, salah satunya mengenai sebuah pam minyak dan memicu kerosakan besar," demikian pernyataan dari tentera Israel seperti laporan AFP, Jumaat (11/7/2014).

Otoriti perubatan  setempat melaporkan, ada tiga orang yang cedera akibat insiden in, dan slah seorang cedera parah. Ketika korban luka telah dikejarkan   ke rumah sakit setempat. Demikian laporan dari juru cakap dinas darurat setempat, Eli Bin kepada radio setempat.

Akibat serangan roket ini, kebakaran besar terjadi di stesyen minyak yang ada di wilayah Ashdod, sekitar 28 kilometer sebelah utara Gaza. Otoriti setempat berusaha keras memadamkan kebakaran tersebut.

Sebelumnya Israel juga menerima serangan roket dari wilayah Lebanon   selatan. Ada dua roket yang jatuh di dalam wilayah Israel bahagian utara. Masih belum diketahui pasti siapa yang bertanggung jawab atas dua roket ini.

Namun diketahui bahawa wilayah Libanon bahagian selatan merupakan markas dari Hizbullah, kelompok muslim Syiah yang bertempur melawan Israel sejak 7 tahun lalu. Hizbullah juga terlibat dalam konflik Syria dan dengan terang-terangan mendukung rezim Presiden Bashar al-Assad. Faksi Palestin sendiri juga berada di pihak yang sama dalam konflik Syria.
di kutip dari  detikNews

No comments:

Post a Comment