Thursday, July 24, 2014

Sakit, Kanak-kanak Berubah Seperti Kucing

Sakit, Bocah Berubah Seperti Kucing (Foto:Daily Mail)  
 (Foto:Daily Mail) CHANGSHAN - Kanak-kanak enam tahun dari China digelar “Cat Girl” atau "Gadis Kucing" setelah seluruh tubuhnya diselimuti bulu lembut berwarna hitam. Kanak-kanak perempuan bernama Zhao Xinrui ini mengidap penyakit kulit yang langka sejak setahun yang lalu.

Ketika kondisi kanak-kanak malang ini semakin memburuk, ibunya merasa takut dan meninggalkan puteri dan suaminya di desa Changshan dekat Luzhou Kota di |Wilayah Sichuan barat daya China.

Sejak ibunya pergi meninggalkannya, Xinrui dirawat oleh neneknya, Zhao Henghui.
“Doktor mengatakan kepada kami itu hanya tanda lahir dan sekarang bulu hitam itu menyebar hampir ke seluruh tubuhnya," ujar Henghui, seperti dikutip dari Daily Mail, Selasa (22/7/2014).

Ayahnya, Zhao Lai, ketika ini sedang bersaha mengumpulkan wang untuk membayar pengubatan puterinya tersebut.

“Dahulu kami diberitahu bahawa Xinrui tidak boleh menjalanai pembedahan apapun sehingga usianya beranjak lima tahun,” kata Lai.

“Tapi, ketika usianya sudah cukup kami tidak memiliki wang untuk pembedahan,” tambahnya.

Dalam sebuah wawancara dengan TV tempatan, Xinrui mengatakan sangat ingin disembuhkan sehingga dia boleh mengenakan pakaian musim panas dan bahkan baju renang seperti kanak-kanak lainnya.

Wawancaranya dengan media tempatan tersebut telah menggugah hati beberapa masyarakat untuk menyumbangkan wangnya bagi membantu biaya pembedahan Xinrui.

Perlu diketahui, ketika ini Xinrui telah dikirim ke ibukota Wilayah Chengdu untuk  rawatan perubatan dan rencananya dia akan melakukan pembedahan penggantian kulitnya yang berbulu dengan kulit yang sihat dari bahagian lain dari tubuhnya. (ger)okezone 23/7/14

No comments:

Post a Comment