Wednesday, July 9, 2014

Tak Mampu Mengasuh, Wanita Muda Tinggalkan Bayinya di Stesyen Keretapi

09/07/2014

 New York - Seorang wanita muda di Amerika Syarikat   meninggalkan bayinya di peron keretapi bawah tanah yang ada di jantung kota Manhattan, New York. Akibatnya, wanita yang juga gelandangan ini harus menjalani perbicaraan untuk mempertanggungjawabkan perbuatannya.

Bayi perempuan berusia 11 bulan ditinggal begitu saja di stesyen Columbus Circle, yang merupakan salah satu stesyen keretapi bawah tanah tersibuk di Manhattan. Bayi ini ditemukan di dalam kereta sorong bayi pada Isnin (8/7) waktu setempat.
Demikian seperti dilansir AFP, Rabu (9/7/2014)

Seorang saksi   yang ada di lokasi menyatakan, ibu si bayi sengaja mendorong kereta bayi keluar dari salah satu gerabak keretapi, ketika pintu otomatis terbuka. Namun sang ibu tetap berada di dalam kereta dan tidak ikut keluar dengan anaknya.

Saksi  tersebut menunggu hingga beberapa minit sebelum akhirnya membawa bayi tersebut kepada polis . Setelah memeriksa rakaman kamera keselamatan yang ada di lokasi dan dari keterangan saksi  , polis  berhasil mengenalpasti ibu si bayi dan menemukan keberadaannya.

Frankea Dabbs yang berusia 20 tahun itu disebut oleh polis setempat sebagai seorang gelandangan. Kepada polis , Dabbs mengaku dirinya tidak mampu mengasuh bayi perempuannya itu.

Pada Selasa (8/7) waktu setempat, Dabbs menjalani perbicaraan perdananya di Manhattan. Dia dijerat dakwaan meninggalkan anak dan melakukan tindakan yang membahaya anak.
Sementara itu, puteri Dabbs dilaporkan dalam kondisi sihat ketika ditemui. Kini bayi tersebut berada dalam pengasuhan Dinas Perlindungan Anak setempat.
detikNews

No comments:

Post a Comment