Friday, August 22, 2014

Cari Kerja, Lelaki Ini Iklankan Diri di Stesyen Keretapi

22/8/14

WATERLOO - Seorang lelaki 22 tahun melakukan aksi yang sangat unik untuk mendapatkan pekerjaan. Lelaki itu, Alfred Ajani, memegang selembar kertas yang bertuliskan promosi dirinya pada jam sibuk di stesyen Waterloo, London .

Lelaki lulusan pemasaran ini mencuba hal yang berbeda dari pencari kerja lain. Menurutnya ada ribuan mahasiswa di luar sana menggunakan kaedah yang sama untuk melamar pekerjaan secara online dan melalui agen perekrutan.

Sehingga, lelaki yang telah lulus tiga bulan lalu ini memutuskan untuk mempromosikan dirinya di tempat umum.

“Saya menyedari bahawa ada ribuan mahasiswa di luar sana menggunakan metode yang sama yaitu melamar pekerjaan secara online dan melalui agen perekrutan. Jadi saya akan mencuba sesuatu yang berbeda,” ujar Alfred, seperti dikutip  Daily Mail, Rabu (20/8/2014).

“Saya bangun pagi dan pergi ke stesyen keretapi. Beberapa orang hanya menatapku tapi setelah sekitar 10 minit orang mulai berhenti dan berbicara. Mereka sangat terkesan dengan cara saya melamar pekerjaan. Mereka tidak pernah melihat hal seperti itu sebelumnya,” tambahnya.

Usahanya ini akhirnya membuahkan hasil, sore ini Alfred mendapatkan tawaran temuduga di salah satu perusahaan pemasaran.

Sebelumnya, Alfred pernah bekerja sebagai pelayan dan magang di industri muzik ketika dia   masih kuliah.

Sebuah foto yang memperlihatkan ketikat Alfred memberikan nombor teleponnya di stesyen kereta api beredar di Twitter pagi ini.

Peraih medal  Olimpiade, Kelly Sotherton, retweeted foto tersebut. Sementara pembicara motivasi, Gavin Ingham, terkesan dengan aksi Alfred.

"Dia tidak akan ragu mendapatkan temuduga dan penawaran, sementara yang lainnya hanya duduk di rumah,” tulis Ingham.
sumber:Okezone

No comments:

Post a Comment