Wednesday, August 20, 2014

Isteri dan anak panglima tentera Hamas terbunuh dalam serangan Israel

 20/8/14

Serangan Israel tewaskan istri dan anak panglima militer Hamas
Konflik Palestin -Israel. ©reuters 
 Serangan udara Israel ke Kota Gaza kelmarin menyebabkan kematian isteri dan puteri panglima tentera Hamas Muhammad Deif. Serangan itu terjadi setelah pembicaraan gencatan senjata gagal dilakukan.

Beberapa jam menjelang berakhirnya gencatan senjata 24 jam, Hamas melancarkan roket ke Israel dan dibalas dengan serangan udara hingga menyebabkan lagi kematian warga Palestin , seperti dilapor surat khabar the Daily Mail, Rabu (20/8).

Menurut petugas perubatan, pihak Palestin  menuduh Israel melancarkan 35 kali serangan, salah satu di antaranya mengenai sebuah rumah di Gaza dan menewaskan dua perempuan dan bayi perempuan berusia dua tahun. Seramai 21 orang lainnya cedera dalam serangan itu.

Sasaran serangan Israel itu tidak segera diketahui. Namun di Kaherah, Mesir, pemimpin senior Hamas, Musa Abu Marzuk mengatakan korban maut itu termasuk isteri dan seorang anak Muhamad Deif, panglima sayap  tentera Hamas, Brigade al-Qassam. Deif sendiri sudah beberapa kali lolos dari usaha pembunuhan Israel di masa lalu.
sumber:merdeka.com

No comments:

Post a Comment