Saturday, September 13, 2014

Bakal Doktor Meninggal Ketika Sedang Menyumbang Sperma

13/9/14

   
Daily Mail Salah satu ruangan di bank sperma Universiti Wuhan, China.

BEIJING, Seorang mahasiswa perubatan (kedoktoran) di Tiongkok meninggal dunia kerana serangan jantung ketika membaca majalah dewasa dalam kunjungan keempatnya ke sebuah bank sperma.

Zheng Gang (23) ditemui dalam keadaan tak bernyawa di sebuah kamar klinik kesuburan di Universiti Wuhan setelah jururawat menaruh curiga kerana Zheng menghabiskan waktu lebih lama dari biasanya.

Dua jam setelah dia memasuki kamar, pasukan perubatan terus memasuki kamar tersebut dan menemui Zheng tergeletak tak sedarkan diri di lantai. Setelah berusaha menolong dengan memberikan pernafasan buatan, para doktor menyatakan Zheng meninggal dunia di tempat kejadian.

Kes kematian Zheng ini sebenarnya terjadi pada Februari 2012, tetapi baru diketahui setelah keluarga Zheng menyeret bank sperma di kota Wuhan itu ke mahkamah kerana dianggap tidak bertanggung jawab sehingga mengakibatkan mahasiswa itu meninggal dunia.

Namun, mahkamah mengatakan bahawa Zheng, yang belajar di Universiti Wuhan sejak 2010, sudah cukup mampu mengambil keputusan terkait kehidupannya, termasuk keterlibatannya dalam program bank sperma.

Di mahkamah terungkap bahawa Zheng mendaftarkan diri dalam program bank sperma itu pada Januari 2011 dan hanya dalam 10 hari Zheng telah melakukan empat kunjungan untuk mendermakan spermanya dalam program itu.

Keluarga Zheng menuntut ganti rugi 1 juta poundsterling   kerana menganggap Zheng dipaksa untuk terlibat dalam program itu dan tidak mendapat pertolongan memadai ketika ditemui tak sedarkan diri.

Mahkamah kemudian memutuskan ganti rugi sebesar 19,000 poundsterling    ditambah biaya pemakaman sebanyak 8,000 poundsterling. Tak puas dengan keputusan mahkamh  itu, keluarga Zheng buat rayuan . Namun, mahkamah malah memperkuat keputusan ganti rugi yang lebih rendah itu.
Editor : Ervan Hardoko
Sumber: Daily Mail/ KOMPAS.com  

No comments:

Post a Comment