Friday, September 26, 2014

Lelaki seludup 51 ekor kura-kura dalam seluar

26/9/14

Penyelundup Kanada bawa 51 kura-kura dalam celana
Gambar hiasani kura-kura. ©Reuters
Warga Kanada bernama Kai Xu ketahuan akan menyeludupkan 51 kura-kura melewati perbatasan Amerika Syarikat. Uniknya, kura-kura sebanyak itu dia bawa di dalam seluarnya.

Menurut laporan Detroit Free Press, lelaki itu ditahan  dekat Kota Detroit. Soal apa alasan dia membawa 51 kura-kura itu di dalam seluarnya hingga kini masih belum diketahui. Namun polis  kini sedang menyiasat kes   ini. Dia diperkirakan akan menjual kura-kura itu ke pasar Asia kerana di sana hewan jenis reptilia itu sering jadi santapan.

"Ketika ini pasar Asia sedang berkembang," ujar Gavin Shire dari organisasi Fish and Wildlife Service Amerika yang membantu polis  menyiasat kes   ini. Dia juga mengatakan ketika ni banyak konsumsi kura-kura yang berlangsung secara ilegal.

Polis  mengatakan mereka melihat Xu sedang mengambil kotak paket di Detroit yang berasal dari Alabama. Dia membuka kotak paket itu sambil membawa gunting, lakban, dan beg  ke sebuah tempat di belakang keretanya. Ketika berjalan itu terlihat ada benjolan besar di bahagian kaki seluarnya. Ketika itulah polis  menangkapnya.

Penegak hukum menuntut Xu dengan tiga dakwaan: menyelundupkan barang ke Amerika, memperdagangkan barang ilegal, dan mengeksport ikan atau hewan liar secara ilegal.
sumber:merdeka.com

No comments:

Post a Comment