Sunday, September 21, 2014

Pembaca berita dipecat kerana sebut presiden China bernama Sebelas Jinping

21/9/14

Jurnalis India sebut presiden China bernama Sebelas Jinping Presiden China Xi Jinping bersama Perdana Menteri India Narendra Modi. dailymail.co.uk ©2014 Merdeka.com 
Seorang wanita  pembaca berita sebuah televisyen di India dipecat sebab kesalahan fatal menyebutkan nama Presiden China Xi Jinping. Dia mengira nama depan Jinping angka romawi. 

Surat khabar the Daily Mail melaporkan, Ahad (21/9), wartawan itu menyebutkan presiden China sebagai Sebelas Jinping (XI sama dengan angka 11 dalam aksara Romawi). Ini dilakukannya ketika siaran langsung menyambut kedatangan pemimpin pemerintah Ibu Kota Beijing itu.

Redaktur eksekutif televisyen berbayar Doodarshan bernama Jawahar Sircar mengatakan mereka segera memecat pembaca berita itu. "Kami sudah melakukan langkah-langkah agar insiden serupa tidak terulang," kata Sircar.

Doodarshan menolak melansir nama pembaca berita itu. Mereka juga mengatakan kesalahan dia tidak boleh dimaafkan dan wanita itu juga tidak akan menjadi pembaca berita untuk beberapa bulan ke depan di stesyen  televisyen seluruh India.
Jinping sedang mengadakan kunjungan tiga hari ke India dalam rangka menjalin kerjasama ekonomi serta investasi di Negera itu.
sumber:merdeka.com

No comments:

Post a Comment