Thursday, October 30, 2014

Ini penipu terkaya sedunia

30/10/14

Ini penipu terkaya sedunia, punya harta Rp 3,7 triliun
Zhang Jian (37 tahun), penipu terkaya sedunia. Baru saja ditangkap polis  di Thailand. ©2014 Merdeka.com/The Star Online   
Lelaki asal China berpfofesion sebagai penipu baru saja ditangkap  Polis  Thailand. Dia sudah jadi incaran pihak berkuasa undang-undang beberapa negara, termasuk Malaysia. Bahkan, di negaranya sendiri, lelaki bernama Song Miqui ini juga diburu.

Setelah dilacak kembali, Miqui hampir dipastikan penipu paling kaya sedunia. Kekayaan bersihnya sehamis (30/10).

Lelaki 37 tahun ini bikin resah  ramai orang kerana menjalankan perniagaan sejenis multilevel marketing (MLM), diberi nama YSLM. Program investasinya, seperti lazimnya paket sejenis, menawarkan cara skim cepat kaya bagi setiap anggota yang menanam modal.

Padahal jelas-jelas kegiatan pengumpulan dana ini tidak berbasis pemasaran barang piramid , jadi murni aktiviti memutar wang (money game). Nyatanya, iming-iming boleh cepat kaya menyergap ramai orang di Malaysia dan China, lokasi kebanyakan korban Miqui.

Dan seperti cerita yang biasa muncul, sekian bulan setelah pembayaran imbal hasil lancar, wang dari YSLM perlahan seret dan bikin panik para investor. Data Polis Diraja Malaysia, sudah ada 80 ribu warga mereka yang tertipu skema YSLM, dengan kerugian total 302 juta ringgit.

Di China, aksi tipu-tipu Miqui lebih sadis lagi. Dia berhasil mengibuli 100 ribu lebih orang berkat pengakuan kalau dia, mengaku bernama Zhang Jian, pengusaha berjaya yang segera masuk daftar terkaya di dunia.

Miqui dan sahabatnya, Wang Wenfang (29 tahun), bersama dua lelaki lain yang mengelola YLSM lari ke Thailand sejak Julai 2014 lalu. Mereka ditangkap polis Thailand di sebuah kondominium di daerah Pathumwan, dekat Pantai Phuket.

"Polis i juga menyita wang tunai 5 juta baht dalam berbagai mata wang, sembilan surat hak milik tanah bernilai 200 juta baht, perhiasan emas bernilai 2.2 juta baht, tiga unit kereta dan kad pengenalan Thailand milik Lianbao," kata keterangan polis .

Adapun, sebelum Miqui, penipu paling kaya di dunia adalah Bernard Madoff. Pengelola otoriti bursa saham NASDAQ di AS itu ternyata nyambi menawarkan pakej investasi bodong. Dia berjaya menipu ribuan orang kaya, dengan kerugian billion Dolar. Dua tahun lalu dia dihukum 150 tahun penjara.
sumber:merdeka.com

1 comment:

  1. polis Thailand nampaknya lebih bijak dan cekap dari PDRM..

    ReplyDelete