Tuesday, October 28, 2014

Kapten Pasukan Kebangsaan Bolasepak Afrika Selatan Mati Ditembak

 27 Oktober 2014 
Kapten  Timnas Afsel  Tewas  Ditembak
BBC
 
Senzo Meyiwa memperkuat pasukan kebangsaan Afrika Selatan dalam babak kualifikasi Piala Afrika.
TRIBUNNEWS.COM- Penjaga gol   merangkap kapten pasukan nasional Afrika Selatan, Senzo Meyiwa, meninggal dunia akibat ditembak, menurut Polis Afrika Selatan 
Penembakan Meyiwa terjadi di rumah kekasihnya yang terletak di Vosloorus, sebelah selatan Johannesburg.

Berdasarkan keterangan Polis Afrika Selatan  , dua lelaki menceroboh ke dalam rumah sekitar pukul 20.00 waktu setempat atau 01.00 dini hari WIB. Adapun lelaki ketiga menunggu di luar rumah.
Ketiga lelaki lari sesaat setelah tembakan dilepaskan. Meyiwa dinyatakan meninggal ketika tiba di rumah sakit.

Sejauh ini, para pelaku dipercayai perompak. ||Wang bernilai US$14.000 ditawarkan kepada orang ramai atas maklumat yang berhujung pada penangkapan mereka.
Beberapa jam sebelum mengembuskan nafas terakhir, Meyiwa bermain untuk Orlando Pirates yang melaju ke semifinal Piala Liga Afrika  Selatan.(BBC)
Saat itu, Pirates mengalahkan Ajax Cape Town 4-1.

Meyiwa ialah keeper handalan Pirates, klub yang dibelanya sejak 2005 lalu.
Berkat kontribusinya, Pirates menyandang predikat runner up dalam Liga Champions zona Afrika setelah kalah 1-3 dari klub Mesir, Al Ahly.

Selain memperkuat Pirates, Meyiwa turut membela pasukan  Kebangsaan Afrika Selatan. Bahkan, dia merupakan kapten pasukan dalam empat pertandingan kualifikasi Piala Afrika.
“Ini adalah kehilangan yang menyedihkan dari sudut pandang manapun, bagi keluarga Senzo, keluarga besarnya, Orlando Pirates, dan untuk negara ini,” kata Pengurus Pirates, Irvin Khoza.

No comments:

Post a Comment