Monday, October 20, 2014

Penjara di Emirate Arab Bersatu seperti hotel

20/10/14
Dilayani kayak hotel, tahanan penjara Uni Emirat Arab ogah bebas
Penjara mewah. ©2012 wackyowl.com   Emirat Arab Bersatu mengembangkan sistem lembaga pemasyarakatan yang amat modern. Tak cuma menyediakan makanan yang baik buat banduan, fasiliti yang tersedia dan sikap warder teramat baik sehingga buat penghuninya selesa. 
 
Dalam survei yang dilansir Web emirates247.com, Ahad (19/10), tahanan tempatan   maupun antarabangsa selesa berlama-lama di penjara di situ.

Salah satu yang terkejut adalah Duta Besar India untuk   Emirat Arab bersatu  TP Seetharam. Di negara kaya kawasan teluk itu, cukup ramai warga negara India ditahan kerana melakukan jenayah.
Ketika ditanya apakah mereka pilih dideportasi, jawabannya mengejutkan: cuma 10 peratus saja yang pilih dipenjara di Tanah Airnya. "Ini tidak ada bandingannya di dunia," kata Seetharam.

Dilaporkan harian Al Siraj, 'hotel prodeo' di kota-kota besar seperti Abu Dhabi atau Dubai amat memanjakan banduan, sehingga mirip hotel sungguhan. Kesihatan pesakit  dipantau rutin, ada program-program rehabilitasi yang produktif, bahkan mereka disediakan sarana rekreasi bermacam-macam.

Adapun, merujuk web the richest, layanan penjara di   Emirat Arab Bersatu bukan yang termewah sedunia. Lembaga pemasyarakatan paling memanjakan banduan terletak di Bastoy, Norway. Lokasi penjara itu di danau yang indah. Pesakit  diberi sel yang mirip pondokan tempat pelancungan. Ramai dari mereka yang menghabiskan waktu di penjara sambil berjemur.

Kegiatan rehabilitasi juga amat menyenangkan. Tahanan di Bastov diajari berkuda, bercocok tanam, bahkan memancing.
Sumber: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment