Monday, October 20, 2014

Pihak berkuasa Palestin desak Masjid Al Aqsa bersih dari warga Israel

20/10/14

Otoritas Palestina desak Masjid Al Aqsa bersih dari warga Israel
Pemuda Palestin ketika  rusuhan   di kompleks masjid Al Aqsa. ©Reuters   
 
Pemimpin   Palestin  Mahmud Abbas menyatakan pihaknya bakal mengajukan langkah hukum buat melarang sepenuhnya penyerobotan lahan dari warga Israel di kawasan sekitar Masjid Al Aqsa, Jerusalem. Kehadiran warga Yahudi, yang diikuti polis dan tentera negeri Zionis, kerap menimbulkan serangan dan kekacauan di kawasan suci umat muslim tersebut.

"Kami akan mengajukan langkah hukum ke organisasi internasional, terkait agresi yang banyak dilakukan pemukim Israel di kawasan Al-Aqsa," kata Abbas seperti dilansir stesyen  televisyen Al Arabiya, Ahad  (19/10).

Secara tegas, Otoriti Palestin  akan meminta dukungan dunia internasional, sehingga diberi hak menghalau pemukim yang membikin onar di kawasan suci itu.

Sesuai perjanjian internasional, Bait Suci tidak boleh dimasuki umat Yahudi. Mereka hanya boleh berdoa di Tembok Ratapan, di bawah bukit lokasi Masjid Al Aqsa. Adapun bagi penganut Yudaisme, plaza Mughrabi di atas bukit dekat masjid, adalah kawasan paling suci.

Pernyataan Abbas itu dikecam oleh Menteri Luar Negeri Israel Avigdor Lieberman. Politikus sayap kanan ini menyebut Palestin sengaja memancing keributan.

"Pernyataan Abbas cuma memperpanas suasana, dengan membawa-bawa isu bait suci," ujarnya.

Bahkan, Israel balas menuduh Otoriti Palestin  sengaja merancang serangan untuk mencari simpati. "Jangan-jangan Abbas ada di balik kekerasan selama ini," kata Lieberman.

Kisruh terbaru di Al-Aqsa terjadi awal minggu lalu, ketika  polis Israel yang menghalang akses ke Kompleks masjid. Puluhan warga Palestin , sebahagian mengenakan topeng, melempari polis Israel dengan batu dan mercun. Dua polis  Israel luka dalam insiden itu dan mereka menangkap lima pemuda Palestin .
sumber:merdeka.com

No comments:

Post a Comment