Sunday, November 23, 2014

Lelaki di China boleh ikut merasakan sakitnya melahirkan

23/11/14

   Rumah sakit bersalin Aima di Provinsi Shandong, China, menawarkan layanan unik bagi kaum lelaki. Para lelaki diberi kesempatan merasakan sakitnya melahirkan seperti layaknya ibu hamil.

Rumah sakit itu memberikan kesempatan itu kepada kaum  lelaki kerana ada banyak keluhan dari para ibu yang mengatakan suami mereka kurang punya simpati terhadap sakitnya melahirkan.

Layanan unik itu diadakan dua kali seminggu dan hingga kini sudah sekitar seratus lelaki mendaftar, seperti dilansir situs Asia One, Jumaat (21/11).

Pesakit dihubungkan ke sebuah alat untuk menempelkan kabel mesin itu di atas perut. Alat itu lalu mengeluarkan kejutan elekrik untuk menimbulkan rasa sakit.

"Saya merasa jantung dan paru-paru saya seperti disobek-sobek," kata lelaki bernama Song yang kuat bertahan hinggal level tujuh sebelum melambaikan tangannya kepada jururawat untuk menghentikan mesin itu.

Namun para jururawat di rumah sakit itu mengatakan simulasi dari mesin itu tetap tidak boleh menyamai sakitnya sebenarnya seorang ibu melahirkan.

"Tapi jika kaum laki-laki boleh tahan dengan sakitnya maka mereka akan lebih sayang dan menjaga isterinya," kata jururawat bernama Lou Dezhu.

Wu Jianlong, yang berhasil tahan hingga level sepuluh, mengatakan, pengalaman ini mengubah pendapat dia tentang melahirkan.

"Kerana perempuan boleh punya anak dalam waktu yang lama, saya berfikir proses ini adalah sesuatu yang alami yang harus dilalui kaum perempuan," kata dia.
Lelaki di China bisa ikut merasakan sakitnya melahirkan
Gambar hiasan  ©shutterstock.com/elesuc
sumber: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment