Saturday, December 27, 2014

Masjid dibakar di Sweden ketika solat jamaah, lima cedera

27/12/14

Masjid dibakar di Swedia saat shalat jamaah, lima cedera
Masjid di Sweden dibakar orang tak dikenali ketika solat dzuhur. ©2014 Merdeka.com 
Orang tidak dikenali melempar molotov ke masjid di Kota Eskilstuna, Sweden, tepat pada perayaan Natal. Lima orang sedang bersembahyang berjemaah cedera akibat pembakaran tersebut. 
 
Seperti dilansir Times of India, Sabtu (27/12), pada saat kejadian, paling tidak 20 orang sedang menunaikan solat dzuhur. "Saksi   melihat seseorang melemparkan benda dipercayai molotov ke jendela bangunan yang menjadi masjid itu," kata juru cakap Polis Eskilstuna Lars Franzell.

Tidak semua korban luka ter bakar. Dua mengalami sesak nafas, akibat asap yang memenuhi ruangan masjid setelah sisi luar masjid terbakar hebat. Belum ada yang ditangkap sejak kes ini mencuat.

Kecurigaan polis  kini mengarah pada kelompok radikal nasionalis. Di Sweden, kebelakangan banyak muncul penganut neo-Nazi. Mereka menolak kehadiran imigran. Kebijakan Sweden yang memudahkan datangnya orang asing maupun pencari suaka dinilai mengambil lapangan kerja warga pribumi.

Kebetulan, salah satu kelompok imigran aktif datang ke Sweden adalah warga dari negara-negara mayoriti muslim, misalnya Turki atau Afghanistan. Penganut Islam di Sweden kini sebanyak 5 peratus dari jumlah  populasi atau setara 500 ribu jiwa.
sumber: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment