Sunday, December 28, 2014

Pegawai Bank ini transfer jutaan euro kerana Mengantuk

Sabtu, 27 Desember 2014 

Pegawai Bank Ini Transfer Rp 2,9 Triliun karena Mengantuk
net
Gambar hiasan 
TRIBUNNEWS.COM - Mahkamah hubungan industrial di Jerman menyatakan, seorang penyelia bank tidak semestinya dipecat setelah banknya kehilangan jutaan euro akibat kekeliruan transaksi.

Kes ini bemula dari permintaan transaksi bernilai 64,20 euro. Petugas bank yang melakukan transaksi ini mengantuk, sementara jari-jarinya masih berada di atas papan keyboard, dan alih-alih mengetik angka 64,20 euro, ia mengetik angka 222.222.222,22 euro.

Kekeliruan ini membuat atasannya kemudian dipecat. Tetapi, hakim di  mahkamah ketenagakerjaan di negara   Hesse memutuskan bahawa penyelia ini diperingatkan saja, bukan dipecat. 

Diambil bekerja Kembali
Kes ini sendiri terjadi April 2012 ketika petugas bank yang menangani permintaan transfer tertidur, sementara jarinya menempel di tombol angka dua.

Atasannya, yang berusia 48 tahun dan telah bekerja di bank ini sejak 1986, mengatakan bahawa dia tidak menyedari ada kekeliruan dalam transaksi ini. Makanya, ia mengizinkan pengiriman wang tersebut.

Pegawai lain di bank ini melihat kekeliruan tersebut dan kemudian memasukkan angka yang benar. Di mahkamah, bank mengatakan penyelia tersebut tidak bekerja secara profesional kerana tidak memverifikasi transaksi yang dilakukan anak buahnya.

Para hakim tidak sependapat dengan argumentasi bank dan mengatakan penyelia ini tidak punya maksud jahat sama sekali. Mahkamah juga memerintahkan bank agar penyelia ini dipekerjakan kembali. (BBC)
 

No comments:

Post a Comment