Saturday, January 31, 2015

Ajaib! dihukum rejam oleh ISIS, wanita ini masih hidup

31/01/2015  

 
militan ISIS (AFP)
Damaskus, - Ajaib! Seorang wanita Syria masih tetap hidup usai dihukum rejam oleh kelompok ISIS di Syria . Wanita itu   akhirnya dibiarkan pergi kerana dianggap bahawa kehendak Tuhanlah dia boleh selamat.

Menurut kelompok pemantau HAM Syria, Syrian Observatory for Human Rights, wanita itu dihukum rejam oleh ISIS di kota Raqqa atas tuduhan perzinahan. Namun ajaib, dia  selamat dari kematian usai menerima hukuman brutal tersebut.

"Para militan melakukan hukuman tersebut dan melemparkan batu-batu kepadanya   sampai mereka mengira dia telah meninggal," demikian disampaikan Observatory seperti dilansir Daily Mail, Sabtu (31/1/2015).

Namun begitu mereka berhenti melempari dia dengan batu, wanitu itu bangkit dan mencuba lari dari tempat tersebut.

"Seorang militan ISIS mahu menembak dia ketika seorang pakar undang-undang Islam  mengintervensi dan mencegahnya dengan mengatakan, berkat Tuhanlah dia tidak meninggal," demikian disampaikan Observatory tanpa menyebutkanbila   insiden itu terjadi.

 Pakar hukum tersebut kemudian mengatakan kepada wanita itu bahawa dirinya boleh pergi dengan bebas, namun harus bertaubat. Dan kepada militan ISIS yang akan menembak wanita itu, pakar hukum tersebut berkata: "Hukumannya sudah selesai, biarkan dia pergi dan bertaubat kepada Tuhan."

Wanita yang tidak disebutkan namanya itu pun kemudian dibiarkan pergi dari lokasi.

Menurut Observatory, sedikitnya 15 orang telah dihukum mati oleh para jihadis di Syria, termasuk para militan terkait Al-Qaeda, sejak Julai 2014 lalu atas tuduhan perzinahan dan homoseksualiti. Dari ke-15 orang tersebut, 9 di antaranya wanita.
Sumber:  detikNews

No comments:

Post a Comment