Monday, January 26, 2015

Kanak-kanak 8 tahun tidak makan demi beli loteri untuk ayahnya

26/1/15
Demi ayah, anak 8 tahun rela tak makan untuk beli lotre
Song Biyang. ©2015 Merdeka.com/People's Daily
Selama hampir lima bulan, seorang kanak-kanak delapan tahun di Wilayah Hubei, China, rela tak sarapan dan menggunakan wang sakunya untuk membeli tiket loteri  untuk ayahnya.
Song Biyang berharap bahawa dia mungkin boleh  menang loteri dan memberikan wang itu kepada ayahnya. Menurut laporan Xinhua, ayah Song kini sedang sakit dan memerlukan transplantasi ginjal.

Nenek Song biasanya memberikan kanak-kanak itu dua yuan  setiap hari untuk sarapan, tetapi bukannya dibelikan makanan, dia malah membelikannya tiket loteri di sebuah outlet  dekat rumahnya di Jianli.



Ayah Song diketahui telah berhenti bekerja kerana kondisinya yang makin buruk. Sayangnya, untuk boleh melakukan pembedahan transplantasi, ayahnya memerlukan biaya sekitar 300.000 yuan . Ayah Song juga diketahui telah bercerai dengan ibunya dan memiliki banyak hutang.

Song mengatakan bahawa dia hanya minum air untuk membuat dirinya merasa kenyang ketika dia berada di sekolah setiap hari. Sejauh ini, dia telah berhasil memenangkan loteri 10 yuan 


Photos by People's Daily

Ketika ayah Song mengetahui bahawa anaknya pergi ke sekolah dengan perut kosong agar Song boleh bermain loteri, dia sangat terkejut. Dia mencuba memujuk Song untuk berhenti, tetapi tidak berhasil. Sekarang, neneknya memberi Song tiga yuan   setiap pagi sehingga dia boleh membeli tiket loteri dan juga membeli sesuatu untuk dimakan.

 sumber :Merdeka.com

No comments:

Post a Comment