Thursday, February 26, 2015

Beruang ini ketagih minum bir sampai mabuk

26/2/15

Beruang Rusia ini kecanduan minum bir sampai mabuk
Yayasan amal Brigitte Bardot di Rusia menawarkan bantuan untuk mengirim dua beruang Rusia pecandu alkohol untuk menjalani  rawatan rehabilitasi setelah mereka ketagih bir kerana pengunjung diizinkan memberi mereka minuman memabukkan itu di sebuah restoran di Kota Sochi.
The Daily Mail melaporkan, Khamis (26/2), mahkamah kemudian memerintahkan beruang yang disimpan di dalam kandang selama 20 tahun itu disita dari restoran setelah mereka ditemui tergeletak di kandang kotor yang dikelilingi oleh sampah.

Tapi Zoo Rusia menolak untuk mengambil beruang kecanduan itu kerana hewan itu jadi pemarah.

Akhirnya, organisasi kesejahteraan hewan Inggeris Big Hearts Foundation, didukung Yayasan Brigitte Bardot, mau mengambil kedua beruang itu untuk kemudian dikirim ke taman beruang di Rumania yang akan merehabilitasi mereka dari kecanduan alkohol.

Pemilik restoran Dzheniks Uzaroshvili, menolak dianggap kejam  kerana mengizinkan beruang itu minum bir.

"Bir baik untuk beruang kerana sesuai dengan iklim Sochi," kata dia.

Salah satu dari beruang itu juga diketahui buta dipercayai kerana sering disorot lampu oleh pengunjung restoran.

Anna Kogan, dari British Big Hearts Foundation, mengatakan beruang sudah diberi minuman beralkohol untuk menghibur para tetamu restoran selama 20 tahun.

"Masalahnya adalah mereka jadi penagih alkohol, dan bahkan lebih sulit untuk menyembuhkan beruang dari ketagih alkohol daripada manusia," kata Kogan.

Para ahli mengatakan beruang yang kecanduan alkohol menderita semua masalah yang sama dengan manusia, termasuk emosi. Doktor hewan mengatakan dengan  rawatan yang tepat beruang akan dapat sembuh dari ketagihan
sumber: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment