Sunday, February 1, 2015

ISIS memuat naik video pemenggalan dua rakyat Jepun yang diculik

1/2/15
Muncul video pemenggalan, ISIS bunuh semua sandera Jepang
ISIS tawan dua lelaki Jepun. ©AFP PHOTO 
Sebuah rakaman menampilkan pemenggalan lelaki berparas oriental, beredar di Internet sejak kelmarin (31/1). Video itu dilansir oleh web  ISIS , sehingga disinyalir sosok tersebut adalah Kenji Goto, wartawan Jepun yang sejak dua minggu terakhir menjadi tawanan. 
 
The Guardian melaporkan, Ahad (1/2), seperti video pemenggalan ISIS lainnya, eksekutor menggunakan penutup kepala. Sedangkan Goto hanya menunduk jelang detik-detik akhir hidupnya. Proses kejam tidak diperlihatkan detail, hanya kepala yang sudah terpisah diletakkan di belakang jasad korban.

Pemerintah Jepun belum berkomentar mengenai keaslian video tersebut serta penyebab gagalnya usaha penyelamatan Kenji Goto.

Adapun, Sekretaris Kabinet Jepun Yoshihide Suga secara tidak langsung mengakui pihaknya gagal menyelamatkan Goto hingga akhirnya dipenggal.
"Saya tidak boleh menahan amarah terhadap tindakan biadab dari teroris seperti ini," seperti dikutip dari Reuters.

Keberadaan sandera warga negara Jepun di tangan ISIS baru diketahui akhir Januari lalu. Pembela khilafah radikal ini menuntut wang tebusan senilai Rp 2,5 triliun supaya Kenji Goto dan Haruna Yukawa selamat.

Goto adalah seorang wartawan yang sengaja memantau kondisi kemanusiaan di Syria. Sedangkan Yukawa adalah pengusaha yang belum jelas apa motivasinya datang ke wilayah konflik. Minggu lalu, dipastikan Yukawa telah dipenggal lebih dulu.

Setelah  seorang   sandera Jepun meninggal, ISIS ganti menuntut pertukaran tahanan Al Qaidah. Selain Goto, yang dijanjikan akan bebas adalah pilot Jordan  bernama Muath al-Kaseasbeh
Sumber: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment