Sunday, March 29, 2015

Hotel Diserang Militan, Sepuluh Orang Terbunuh

Sabtu, 28 Mac 2015
 
AFP Somalia

Sepuluh orang teerbunuh dalam baku tembak di Hotel Maka al-Mukarama Mogadishu, termasuk Duta Besar Somalia untuk Swiss, Yusuf Bari Bari.

Sejumlah diplomat lainnya melarikan diri dengan melompat dari jendela setelah militan Al-Shabaab melancarkan tembakan dan granat di hotel tersebut.

Serangan dimulai Jumaat (27/3/2015) ketika seorang pengebom bunuh diri meledakkan kereta dengan bahan peledak di luar hotel. Hingga kini, pasukan pemerintah Somalia berjuang untuk mengambil alih hotel di ibukota Somalia tersebut.

Pasukan khas Somalia yang telah dilatih di Amerika telah mampu mengambil alih sebahagian besar hotel. Meski demikian, laporan terakhir mengatakan militan masih berada di tingkat atas dan atap.

Seorang jurucakap Al-Shabaab mengatakan kepada BBC bahawa Maka al-Mukarama diserang kerana popularitinya di kalangan pegawai pemerintah.

"Kami tidak menganggapnya sebagai sebuah hotel, itu adalah markas pemerintah," katanya.

 Anggota polis,  Ismail Olow mengatakan kepada Reuters bahawa dia percaya awalnya terdapat sembilan penyerang, enam di antaranya terbunuh dalam baku tembak.

Hotel di ibukota Somalia, Mogadishu, sering menjadi sasaran militan Al-Shabaab yang diusir dari kota tersebut beberapa tahun lalu tetapi masih menguasai daerah selatan Somalia.
Editor : Caroline Damanik
Sumber: BBC Indonesia/KOMPAS.com  

No comments:

Post a Comment