Saturday, March 28, 2015

Lelaki terjun danau kerana dipaksa kahwin dengan wanita hodoh

28/3/15

Dipaksa ortu nikahi perempuan jelek, pria ini pilih loncat ke danau
  ©2015 Merdeka.com/Daily Mail

Seorang lelaki di Kota Shiyan, Wilayah Hubei, Republik Rakyat China, mencuba bunuh diri dua hari lalu. Dia melompat ke danau tepat pada hari perkahwinannya.

Beruntung, warga sekitar danau melihat aksi nekat lelaki itu. Polis  pun terus  menyelamatkan lelaki yang sudah terapung itu, seperti dilansir the Daily Mail, Sabtu (28/3).

Polis  yang menyelamatkan lelaki  itu adalah Opsir Hou Kunshan. Ketika melihat tubuh mengambang, dia  berfikir orang itu sudah meninggal. "Ternyata saya lihat dia masih hidup, jadi saya memutuskan terus terjun dan membawanya ke tepi," kata Hou yang saat evakuasi tak sempat buang seragamnya.


Setelah usaha penyelamatan hampir   setengah jam, pasukan bomba dan beberapa anggota polis lainnya ikut datang mengangkat lelaki itu dengan tali. Beruntung, dia belum pengsan selama mengambang di danau, sehingga nyawanya dapat diselamatkan.

Pemuda yang cuba bunuh diri ini lalu ditanya soal motifnya setiba di rumah sakit. Rupanya, dia mengaku dipaksa berkahwin oleh orang tuanya.

Gadis yang jadi calon mempelai tak pernah dia temui sebelumnya. Pada hari malang itulah, dia baru melihat si calon isteri. "Dia tidak gembira melihat wajah wanita  yang dijodohkan dengannya itu, lalu pilih bunuh diri saja," kata Opsir Hou.

Ketika ini pemuda  itu kondisinya telah pulih. Tapi belum diketahui respon keluarga ataupun nasib perjodohannya yang berantakan. Media juga tidak memperoleh foto mempelai wanita yang sampai buat lelaki ini pilih mati daripada mengahwininya.
sumber:Merdeka.com 

No comments:

Post a Comment